Het aantal betaalbare woningen in Leiden moet omhoog

28 november 2013

Het aantal betaalbare woningen in Leiden moet omhoog

De Tweede Kamer heeft een voorstel aangenomen om de inkomensnorm voor een sociale huurwoningen te verhogen naar € 38.000,- per jaar. Daardoor komen in de toekomst meer mensen in aanmerking voor een sociale huurwoning. Dat is een stap in de goede richting. De SP wil weten hoeveel Leidse inwoners hierdoor weer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Daarnaast wil de SP van het college horen of er dan ook meer sociale huurwoningen gebouwd gaan worden in Leiden en welke mogelijkheden daarvoor beschikbaar zijn. SP-duoraadslid Han Dirks: 'De SP vindt dat, als er meer mensen in aanmerking komen voor een betaalbare huurwoning, er ook meer van deze huurwoningen gebouwd moeten worden. Als je de inkomensnorm verhoogt, moet een betaalbare huurwoning in Leiden ook daadwerkelijk beschikbaar zijn!'

De verhoging van de inkomensnorm om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning is een positieve ontwikkeling. Hierdoor worden de problemen voor individuen en gezinnen verzacht, omdat het mensen in principe in staat stelt weer een betaalbare huurwoning te vinden. De bestaande inkomensnorm van € 34.000,- per jaar heeft ervoor gezorgd dat veel inwoners de afgelopen jaren in de problemen zijn gekomen. Zij krijgen geen hypotheek om een huis te kopen, komen niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, en de huurprijzen op de reguliere woningmarkt (zeker in Leiden) zijn veel hoger dan je kunt betalen. Bestaande huurders van een sociale huurwoning, zijn in hun woning blijven wonen, omdat er geen alternatief voor hen beschikbaar is geweest. Doordat de Tweede Kamer deze inkomensgrens nu naar boven bijstelt heeft een grote groep inwoners nu wel een (mogelijk) alternatief doordat zij op zoek kunnen gaan naar een sociale huurwoning.

Hoewel de Leidse SP-fractie positief is over de aanpassing van de inkomensgrens enerzijds, moet er anderzijds wel voor gezorgd worden dat er daadwerkelijk ook voldoende woningen beschikbaar zijn voor verhuur. Gebeurt dat in Leiden niet, dan verandert de feitelijke situatie voor betrokkenen niet. Daarom heeft de SP gevraagd aan het college hoe er in Leiden meer betaalbare sociale huurwoningen gebouwd gaan worden en met welke (financiële) middelen.

Hieronder treft u de vragen die de SP-fractie aan het college van B&W heeft gesteld:

Schriftelijke vragen SP: 'Meer sociale woningbouw in Leiden door verhoging inkomensnorm naar € 38.000,-?'

Op 26 november 2013 is in de Tweede Kamer gestemd over een motie van Tweede Kamerlid Monasch (PvdA). Deze motie is aangenomen. Daardoor zullen meer mensen in aanmerking komen voor een sociale huurwoning, dan nu het geval is. De SP-fractie wil de volgende vragen stellen aan het college van B&W:

1. Hoeveel extra Leidse inwoners komen door het ophogen van de inkomensnorm naar € 38.000,- (opnieuw) in aanmerking voor een sociale huurwoning?
2. Hoe verhoudt deze (nieuwe) situatie zich tot het beleid waarin de sociale kernvoorraad van woningen afneemt als gevolg van sloop van bestaande woningen, verkoop van woningen en liberalisatie van huren?
3. Zou de sociale kernvoorraad van betaalbare woningen in Leiden vergroot dienen te worden naar aanleiding van de verhoging van de inkomensnorm naar € 38.000,-? Zo niet, waarom niet? Welke mogelijkheden ziet het college om het aantal sociale huurwoningen in Leiden te laten toenemen?

Meer informatie: Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, Tel nr: 06-28 73 85 88