h

Parkeren goed regelen!

28 november 2013

Parkeren goed regelen!

Parkeren is een belangrijk onderwerp. Dat bleek niet alleen uit het aantal reacties dat de SP heeft gekregen op haar enquête deze zomer, maar ook uit de inhoud. Heel veel mensen hebben parkeeroverlast en willen dat de gemeente dat oplost. Maar er is ook een groot aantal mensen dat geen problemen ondervindt en dus ook niet een vorm van parkeerrestrictie wil zien, zeker niet als dat geld kost. Hoe die verhouding precies ligt wordt duidelijk uit de enquête: van de 938 geënquêteerden is 67% voorstander van een vorm van parkeerrestrictie, 25% is daar tegen en 8% heeft geen mening of is neutraal. Van de voorstanders van parkeerrestrictie ziet 74% liever een blauwe zone dan betaald parkeren. Uit de enquête zijn ook heel veel goede ideeën gekomen over hoe de gemeente de parkeersituatie in heel Leiden kan verbeteren. SP-raadslid Julian van der Kraats wil graag met die ideeën aan de slag: “Parkeren moet ook kunnen zonder overlast. Om daarvoor te zorgen is een combinatie van maatregelen nodig, waarbij een grotere blauwe zone in elk geval een belangrijk element is. Dankzij de enquête weten we nu nog beter wat precies de problemen per wijk zijn en hoe we die het beste op kunnen lossen.”

Hoeveel mag het kosten?

Op de vraag wat een redelijk bedrag zou zijn voor parkeerrestrictie wil ongeveer twee derde van de respondenten liever een lager bedrag betalen dan het kostendekkende bedrag van 65 euro per jaar. Enkelen zijn bereid om ook meer te betalen, soms wel tot meer dan 100 euro per jaar. Bij een kostendekkend bedrag kost de blauwe zone de gemeente niets, maar wordt er ook niet verdiend aan het parkeren. Julian van der Kraats: “De SP beseft dat steeds meer mensen het financieel moeilijk hebben. De kosten moeten dus zo laag mogelijk gehouden worden. De gemeente mag wat de SP betreft dus niet verdienen aan parkeren in de woonwijken. Maar geld erop toeleggen is ook lastig, dat zou betekenen dat we moeten bezuinigen op andere zaken. De SP is dus voorstander van een kostendekkend tarief. De SP denkt wel dat dat bedrag lager kan dan het bedrag van € 65 per jaar waarmee nu gerekend wordt.”

Uit de enquête is niet op te maken hoeveel mensen die nu tevreden zijn over de blauwe zone liever geen € 65, -per jaar willen betalen. Een significant aantal mensen kiest ook voor betaald parkeren in de wijk in plaats van een blauwe zone, juist vanwege het feit dat betaald parkeren voor bewoners goedkoper kan zijn dan een blauwe zone.

Handhaving onvoldoende

Uit de enquête bleek ook dat men niet tevreden is over de handhaving. Veel mensen klagen over auto’s die wekenlang in de blauwe zone staan zonder boete. Daarnaast zijn er fout geparkeerde auto’s die niet beboet worden. De SP kreeg heel veel klachten dat de controleurs te weinig te zien zijn. Tegelijkertijd vragen veel mensen zich af waarom de handhaving dan toch 300.000 euro per jaar kost.

De SP heeft uitgezocht dat er momenteel 4 FTE (vier voltijdbanen) aan handhaving besteed worden. Dat kost de gemeente 388.000 euro per jaar. Dat heeft te maken met de overhead (kantoor- en andere kosten) die worden doorberekend op de directe loonkosten. Van der Kraats: “De SP is verbaasd over deze hoge kosten. Daar moet nog eens goed naar gekeken worden. Ook vindt de SP dat de handhaving inderdaad beter moet. Op dit moment zijn de 4 FTE’s in principe voldoende om elke parkeerplaats één keer per week te bezoeken, maar of dat ook echt gebeurt is de vraag.”

Oorsprong van vreemdparkeerders

De SP vroeg ook waar men denkt dat de vreemdparkeerders vandaan komen. Meest genoemd werden bezoekers van de binnenstad, werknemers van bedrijven, Schipholgangers, toeristen, binnenstadbewoners met twee auto's, studenten en ambtenaren. De diversiteit van de antwoorden betekent dat er per wijk gekeken moet worden naar hoe parkeerproblemen voorkomen kunnen worden. De tijden van de blauwe zone kunnen aangepast worden. Een deel van de oplossing is om samen te werken met de bedrijven en organisaties die de parkeerdruk veroorzaken, zie ook hieronder.

Grenzen

Veel mensen willen in elk geval voor hun eigen wijk logische grenzen. Momenteel ligt de grens van de blauwe zone soms midden in een wijk. De Willem de Zwijgerlaan, de Dr. Lelylaan en de Kanaalweg worden vaak genoemd als natuurlijke grenzen. Van der Kraats: “Hoe dan ook moet er een uitbreiding komen van de grenzen van de blauwe zone. Maar dat moet wel in goed overleg met bewoners.”

Tijden

Een veel gehoorde klacht over de tijden is dat die onvoldoende duidelijk zijn aangegeven. Veel mensen weten niet eens op welke tijden de blauwe zone in hun wijk geldt.

De tijden die mensen opgeven als wenselijk verschillen enorm per wijk en zelfs per straat. Het ligt er maar helemaal aan waar de vreemdparkeerders vandaan komen. Veel mensen zijn echter wel tevreden met de tijden zoals ze nu zijn. Er wordt vaker gepleit voor uitbreiding van de tijden dan voor het inperken van de tijden.

Wat kan de gemeente verder nog doen?

Heel veel mensen vinden dat er onvoldoende gehandhaafd wordt. Een voorstel is om niet te controleren vlak voor het einde van de parkeerrestrictie-tijd, maar veel eerder. Vreemdparkeerders willen hun auto nog wel eens neerzetten met de blauwe schijf op een toekomstig tijdstip gedraaid. Ook een goede aanbeveling is om beter te luisteren naar klachten van bewoners over verkeerd geparkeerd auto’s, die er soms lange tijd staan.

Veel reacties gaan over hoe je parkeeroverlast voorkomt. Van der Kraats: “Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Ik ben dan ook heel blij dat veel mensen daar goede ideeën voor hebben gegeven. De blauwe zones zijn geen doel op zich, maar slechts een middel om parkeeroverlast aan te pakken.”

De belangrijkste voorstellen zijn: het autoverkeer terugdringen door alternatieven te bieden, voldoende parkeerruimte te creëren daar waar het nodig is, en door bestaande ruimte beter te gebruiken.

Voorkom het probleem:

  • Bevorder fietsverkeer en openbaar vervoer (bij voorbeeld gratis OV naar het centrum vanaf transferia).
  • Maak een tweede vergunning aanzienlijk duurder dan een eerste.

Bestaande parkeerruimte beter gebruiken:

  • Zorg voor een goedkope parkeervergunning voor werknemers in parkeergarages van de gemeente, vooral op de momenten dat die niet vol staan.
  • Zorg voor medegebruik van leegstaande garages zoals de ROC-garage, desnoods met natransport. Her en der in de stad zijn er veel voorbeelden van garages of terreinen van bedrijven die veel te weinig worden gebruikt.
  • Zorg voor een goedkope parkeervergunning voor werknemers, geldig op bepaalde plekken in de blauwe zones waar het nu zo rustig is dat dat zonder overlast voor omwonenden kan.
  • Zorg dat bedrijven en organisaties hun eigen parkeergelegenheid ook echt gebruiken.

Ruimte creëren:

  • Bedrijven, de gemeente, organisaties en evenementen moeten voor voldoende eigen parkeergelegenheid zorgen. De gemeente moet daarbij helpen.
  • Zorg voor voldoende, goede en betaalbare parkeervoorzieningen in het centrum (de ondergrondse parkeergarages werden een aantal keer genoemd) en rond het centrum (Park and Ride-terreinen zoals het Haagwegterrein).
  • Meer parkeergelegenheid bij Leiden Lammenschans voor forensen.
  • Zorg bij nieuwbouwprojecten voor voldoende parkeergelegenheid, voor de bouwers maar natuurlijk vooral voor de bewoners en bezoekers als het af is.
    Creëer meer parkeerplaatsen door straten in woonwijken anders in te delen.

En dan zijn er nog legio andere ideeën om het parkeren in Leiden te verbeteren, bijvoorbeeld:

  • Voer een bezoekerspas in net als in Groningen in plaats van de (dure) kraskaarten.
  • Vergunning per huishouden in plaats van per kenteken, om auto delen mogelijk te maken (b.v. Greenwheels).
  • Veel meer handhaven op fout geparkeerde auto's, waar dan ook in de stad.
  • Betere bebording.
  • Een alternatief voor de blauwe strepen op de stoeprand.
  • Een idee om de problematiek aan de grenzen van de blauwe zone te verminderen is om bewoners rondom een blauwe zone ook de mogelijkheid te geven een vergunning aan te schaffen voor de blauwe zone. Daarmee wordt de grens elastischer. Of dat niet meer problemen creëert dan het oplost moet nog uitgezocht worden.
  • En als er dan een goede, definitieve oplossing voor het parkeren komt, stimuleer mensen dan ook om parkeerplek in de voortuin weer op te heffen. Dat is veiliger en beter voor de afwatering.

SP-raadslid Julian van der Kraats: “De SP wil graag aan de slag met al deze aanbevelingen. Wij willen de parkeeroverlast oplossen. Het parkeren moet voor bewoners van de wijken, maar ook voor werknemers en bezoekers van onze stad goed geregeld zijn. Het invoeren van een veel grotere blauwe zone tegen een zo laag mogelijk kostendekkend tarief, lijkt ons een goed plan. Als de gemeente Leiden zijn zaken zó goed op orde heeft dat een blauwe zone niet meer nodig is, moet die wat betreft de SP weer worden opgeheven.”

“De verkiezingen van maart 2014 zullen heel belangrijk worden voor de toekomst van het parkeren in Leiden. Sommige partijen willen in geen geval parkeerrestrictie in de wijken rond het centrum, anderen willen het liefst een vorm van betaald parkeren. De SP kiest dus voor een blauwe zone,” aldus Julian van der Kraats, die op plaats 2 staat van de kandidatenlijst van de SP.

U bent hier