SP: loslaten harde eis sociale woningbouw Agnes-locatie verkeerd besluit

10 november 2013

SP: loslaten harde eis sociale woningbouw Agnes-locatie verkeerd besluit

De Leidse gemeenteraad heeft in de vergadering van 7 november 2013 de harde eis voor sociale woningbouw losgelaten voor de woningbouwplannen in het Houtkwartier. Portaal heeft zich teruggetrokken voor dit project op de Agnes-locatie. Nieuwe ontwikkelaars kunnen hun plan indienen, maar zijn met instemming van een meerderheid van de gemeenteraad niet gebonden aan een minimale hoeveelheid betaalbare huur- of koopwoningen. Een wijzigingsvoorstel om de harde ondergrens van (slechts) 20 procent sociale woningbouw vast te houden van PvdA, Groen Links en SP heeft het niet gehaald. Dat komt vooral omdat D'66, VVD en CDA het aantal sociale huurwoningen op deze locatie laat bepalen door 'de markt', in plaats van duidelijke politieke voorwaarden te stellen. Het is niet ondenkbaar dat een ontwikkelaar die geen betaalbare woningen wil bouwen op deze locatie, uiteindelijk als winnaar uit de bus komt.

SP duo-raadslid Han Dirks: 'Het besluit om de harde eis voor sociale woningbouw los te laten voor de Agnes-locatie is een heel verkeerd besluit. De huidige woningmarkt zit op slot, júist omdat ontwikkelaars en politiek jaren lang veel te dure, onbetaalbare woningen hebben gebouwd. De oplossing is wat ons betreft het bouwen van betaalbare huur- (maximaal €550,- per maand) en koopwoningen in Leiden (maximaal €175.000,- tot €200.000,-). Door veel meer betaalbare woningen te bouwen die gewone mensen kunnen betalen zal de woningmarkt weer in balans komen. Naar deze woningen is namelijk veel vraag, ook in economisch lastige tijden!'

Zie hier een impressie van het raadsdebat en de bijdrage van SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen.

Zie ook de interruptie van Antoine Theeuwen bij CDA-raadslid Arjen Bonestroo ("het is niet relevant of gezinnen de woningen kunnen betalen"):

Zie ook de interruptie van Antoine Theeuwen bij D66-raadslid Timo Gubbens ("ik geloof in de vrije markt"):

Meer informatie: Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, Tel nr: 06-28 73 85 88