11 november 2013

Tuinvereniging Ons Buiten viert voetpad met de SP

Afgelopen zaterdag 26 oktober was een gedenkwaardige dag bij Tuinvereniging Ons Buiten: er werd gevierd dat het omstreden fietspad er niet zal komen. Vijf jaar lang hebben diverse leden van de vereniging geprobeerd het fietspad, wat de gemeente dwars door het volkstuincomplex wilde aanleggen, tegen te houden. De tuinvereniging is al vanaf het begin van de strijd geholpen door SP-raadslid Julian van der Kraats (SP) en D66-raadslid Timo Gubbens (D66). Uiteindelijke diende de SP samen met D66, GroenLinks en LL in de raadsvergadering van 19 september met succes een motie in om het fietspad definitief te stoppen. Daarmee komt een einde aan een jarenlange impasse tussen de volkstuinvereniging en de gemeente. Alexandra Schoenmaker, secretaris Ons Buiten en kandidaat-raadslid voor de SP: “Dit is nu de tweede keer dat het is gelukt!. De oudste tuinders die kunnen zich nog wel herinneren dat begin jaren ’70 dit ook al eens is gebeurd. Nu zijn we een generatie verder en is er opnieuw succes”.
Tuinvereniging Ons Buiten viert voetpad met de SP

In plaats van het fietspad komt er nu een voetpad. Het feestje dat gevierd werd stond dan ook in het teken van “voeten”. Er kwam een Salsadanspaar die een korte workshop gaf: de voetjes moesten natuurlijk wel van de vloer.

Verder was er een grabbeljurk, lekkere hapjes, drankjes en een mooi pad, beschilderd met allemaal voeten. De band van de tuinvereniging gaf een mooi concert weg en het was buiten nog goed weer zo eind oktober. De leden, fractie en bestuur van zowel de SP en D66 kregen als geschenk een gratis buurttuintje voor 1 jaar aangeboden, vanaf het moment dat deze in gebruik worden genomen. Alexandra Schoenmaker: "Dat wordt werken, handjes in de aarde, zaaien, oogsten en relaxen in een tuintje, altijd goed voor een mens met een druk leventje. Namens Ons Buiten bedank ik de SP!"

Meer informatie: Alexandra Schoenmaker, volkstuintje44@gmail.com