Uitkeringsgerechtigden moeten duidelijkheid krijgen over hoogte uitkering

22 november 2013

Uitkeringsgerechtigden moeten duidelijkheid krijgen over hoogte uitkering

De hoogte van een bijstandsuitkering verschilt per situatie: een alleenstaande krijgt bijvoorbeeld minder dan een gezin met kinderen. De regels daarvoor staan in de Wet Werk en Bijstand (WWB) en in lokale regels zoals de Toeslagenverordening. De SP vindt dat bij het vaststellen van de hoogte van een uitkering, de uitkeringsgerechtigde te horen moet krijgen hoe dat bedrag is vastgesteld. In Leiden krijgt men dat nu niet te horen, en daarover heeft SP-raadslid Louk Rademaker nu schriftelijke vragen gesteld.

De directe aanleiding is het geval van een vrouw waarbij, zonder opgaaf van reden, de uitkering met 130 euro per maand is verlaagd. Zij wordt momenteel geholpen door de SP Hulpdienst. Tegelijkertijd wil de fractie van de SP de volgende vragen aan het College van B&W stellen:

1. Bent u op de hoogte van het feit dat uitkeringsgerechtigden géén toelichting krijgen over de hoogte van hun uitkering?
2. Bent u bereid om vanaf nu bij de brief die de hoogte van de uitkering vaststelt, de volgende informatie toe te voegen:
a. op basis van welke situatie het normbedrag wordt vastgesteld;
b. op basis van welke situatie de hoogte van de toeslagen wordt vastgesteld;
c. en indien van toepassing, naar aanleiding van welke overtreding een maatregel wordt vastgesteld.
3. Ook ontbreekt op de brief die de hoogte van de uitkering meldt een contactpersoon waar men terecht kan voor vragen, en waar men eventueel bezwaar kan maken. Bent u bereid die informatie ook toe te voegen?

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389