Geen gedwongen ontslagen bij de WIW dankzij voorstel SP

19 december 2013

Geen gedwongen ontslagen bij de WIW dankzij voorstel SP

De gemeenteraad heeft besloten dat er geen gedwongen ontslagen komen van de vijf ‘overgebleven’ WIW-medewerkers. Dat zijn mensen die nu al langer dan 10 jaar een vast dienstverband hebben bij de DZB, en allemaal dicht tegen hun pensioen aan zitten. Omdat de WIW-wet afloopt stelde wethouder De Haan voor deze mensen te ontslaan. Na een oproep van de Ondernemingsraad van de DZB om dit niet te doen, diende SP-raadslid Louk Rademaker een voorstel in om niet over te gaan tot gedwongen ontslagen. Na een spannend debat kreeg het SP-voorstel een meerderheid van GroenLinks, de Stadspartij, Leefbaar Leiden, Partij voor de Dieren, en een deel van D66 en een deel van de PvdA. Rademaker (SP): “Een groot succes, daarmee is ontslag voorkomen!”

Sinds 2011 wordt geprobeerd mensen met een WIW-dienstverband aan andere banen te helpen. Dat is bij vijf mensen, die werken bij de DZB catering en schoonmaak, niet gelukt. Daarom stelde het college voor hen volgend jaar ontslaan. Na het voorstel van de SP worden deze mensen nu niet ontslagen. Rademaker (SP): “Tot 2016 is er sowieso budget voor de WIW-banen. Daarnaast is er binnen het programma voor werk en inkomen nog geld over.”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389