Van Gelderen: "VNG laat kwetsbare groepen in de kou staan"

19 december 2013

Van Gelderen: "VNG laat kwetsbare groepen in de kou staan"

VNG laat kwetsbare groepen in de kou staanHet resultaat van de onderhandelingen over de persoonlijke verzorging met staatssecretaris Van Rijn (VWS, PvdA) is ‘uitermate teleurstellend’ en lijkt ‘in niets’ op de resolutie waarmee gemeenten het VNG-bestuur op pad hebben gestuurd. Dat stelt de Leidse wethouder Roos van Gelderen (jeugd, zorg en welzijn, SP) in het blad Binnenlands Bestuur. Zij is niet alleen teleurgesteld, maar vooral ook boos is. De ‘VNG laat kwetsbare groepen in de kou staan en stelt gemeenten voor een onmogelijke opgave’, twitterde Van Gelderen. Ze vraagt zich af of gemeenten dit wel moeten accepteren. In G32-verband gaat de wethouder steun zoeken voor een stevig tegengeluid, zo laat ze desgevraagd weten. ‘Ik kan me niet voorstellen dat Leiden er als enige gemeente zo over denkt.’

Boodschappenlijst
De resolutie waarop de Leidse wethouder doelt, is de ‘boodschappenlijst’ waarmee gemeenten het VNG-bestuur eind november terug naar de onderhandelingstafel met Van Rijn stuurde. Bovenaan die lijst stond dat de persoonlijke verzorging alsnog in zijn geheel onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) moest komen te vallen. Mocht dat niet lukken, dan moesten onder meer de kortingen op de budgetten voor huishoudelijke hulp (40%) en begeleiding (25%) substantieel omlaag.

Vrijwel niets binnengehaald
‘Het enige dat nu redelijk goed geregeld is, is de positie van de wijkverpleegkundige in het sociale wijkteam van de gemeente. Als het andere niet’, stelt Van Gelderen. Ze wil niet direct zeggen dat de VNG slecht onderhandeld heeft. ‘Ik was er niet bij en het kan dat aan de andere kant van de tafel snoeihard is ingezet. Wat ik wel weet is dat het nu wel een hele zware opgave voor gemeenten wordt.’ Met persoonlijke verzorging in het gemeentelijk takenpakket konden slimme arrangementen worden gemaakt waarmee efficiencyvoordelen kunnen worden behaald. Die waren weer nodig om de budgetkortingen op te vangen, zo luidde de afgelopen weken de argumentatie van gemeenten bij hun pleidooi om persoonlijke verzorging bij de Wmo onder te brengen en niet bij de Zorgverzekeringset (Zvw).

Geen handreiking naar gemeenten
Hoewel gemeenten er wat extra geld bij krijgen, is van de substantiële verlaging van de budgetkorting uit de resolutie geen sprake. ‘Van Rijn vindt de rol van de wijkverpleegkundige zelf heel belangrijk. Dat is leidend in dit akkoord. Hij heeft verder geen enkele handreiking naar gemeenten gedaan’, stelt Van Gelderen. ‘We liggen niet dwars om dwars te liggen, maar we hebben reële zorgen over de uitvoering.’

Lees het hele artikel hier: VNG komt met slecht onderhandelingsresultaat terug
Meer informatie: Roos van Gelderen, r.van.gelderen@leiden.nl