Bibliotheken, kunst en cultuur veilig bij SP

21 januari 2014

Bibliotheken, kunst en cultuur veilig bij SP

In aanloop naar de raadsverkiezingen maakt de VVD bekend zo’n 8 miljoen te willen bezuinigen op alle subsidies in Leiden. Onder het motto ”we gaan toch zeker het panfluitensemble niet subsidiëren” wil VVD’er Laudy benadrukken dat een organisatie als B plus C, maar ook (amateur)orkesten en koren, dansgroepen, beeldende kunstenaars of theatergroepen zichzelf maar moeten bedruipen. “Te gek voor woorden”, vindt Alexandra van den Berg, kandidaat-raadslid van de SP.
“In bijna ieder huishouden in Leiden is wel iemand lid van een club, doet iets aan amateurkunst in wat voor vorm dan ook, bezoekt eens een museum of de bibliotheek. Zonder subsidie moeten de leden waarschijnlijk het dubbele of driedubbele aan contributie gaan betalen. Dit kunnen veel mensen niet betalen. Bovendien zullen veel verenigingen failliet gaan zonder subsidie. De VVD kiest voor een kaalslag van cultureel Leiden.”

De gemeente Leiden geeft momenteel zo’n 46 miljoen euro uit aan subsidies, waarvan ongeveer de helft uit verplichte zorgsubsidies bestaat. Daarnaast is ongeveer een kwart (10 miljoen) van de subsidies besteed aan sport en cultuur. “Door 8 miljoen te snijden in sport en cultuur ontkom je er niet aan dat culturele verenigingen ophouden te bestaan,” aldus Van den Berg.

De VVD geeft aan met die bezuiniging op subsidies de Onroerend Zaak Belasting omlaag te willen brengen. Dit geldt maar voor de helft van het aantal inwoners van Leiden, terwijl zo ongeveer iedere inwoner in Leiden te maken heeft met een of andere subsidieverstrekking van de gemeente Leiden. Alexandra van den Berg: “De SP heeft kunst en cultuur voor en door Leidenaren, in de hele stad, hoog in het vaandel staan. Wij zullen ons dan ook sterk maken voor het behoud van effectieve subsidies voor verenigingen voor de inwoners van onze stad. Subsidie geven is geen doel op zich, maar een middel om het leven van Leidenaars te verrijken.”

Het toppunt van is toch dat de VVD zelfs de bibliotheken minder subsidies wil gaan verlenen. Deze week beginnen de Nationale Voorleesdagen. De geletterdheid in Nederland is belangrijk, maar moet en kan beter. Daarom moet daar altijd voldoende subsidie en aandacht voor blijven, vindt de SP. Alexandra van den Berg: “Hopelijk komt er niemand van de VVD deze week voorlezen aan kindertjes, die door toedoen van de VVD straks misschien geen bibliotheek meer hebben!”

Meer informatie: Alexandra van den Berg, telnr 06 – 25 12 23 22, volkstuintje44@gmail.com