Minder verspilling van plankosten dankzij SP-voorstel

22 januari 2014

Minder verspilling van plankosten dankzij SP-voorstel

Al jaren probeert SP-raadslid Louk Rademaker de hoge uitgaven aan plankosten van de gemeente Leiden terug te brengen. Een SP-voorstel daartoe werd in juli 2012 door de gemeenteraad aangenomen. Gisteren maakte het stadsbestuur bekend dat dit voorstel nu al een voordeel heeft opgeleverd van 400 duizend euro. SP-raadslid Louk Rademaker is verheugd: “De SP is altijd kritisch op verspilling van overheidsgeld. Door onze inzet worden plankosten nu beter bijgehouden, en dat levert nu zelfs meer op dat verwacht!”

Plankosten zijn de kosten die nodig zijn om een groot project voor te bereiden. Het was al langer bekend dat in Leiden relatief veel geld besteed wordt aan plankosten. Al jaren betoogt de SP dat hier geld bespaard kan worden. Pas na veel politieke druk nam de gemeenteraad een SP-voorstel hiervoor over. Uiteindelijk werd in januari 2013 een nieuwe ‘Nota Plankosten’ aangenomen, als antwoord op de kritiek van de SP.

Gisteren stuurde het College een brief naar de raad waarin zij stellen dat het goed gaat met de nieuwe werkwijze voor plankosten. Het College stelt dat bewustwording over plankosten veel beter is. Ook staat er te lezen: “Plankosten worden tegenwoordig zo goed en zo sober mogelijk geraamd.” Het College onttrekt daarom nu 4 euroton uit een reserve voor plankosten, omdat dat geld niet langer nodig is. SP-raadslid Louk Rademaker: “Soberheid bij plankosten, daar kan je bij de SP op rekenen!”

Meer informatie: Louk Rademaker, lrademaker@tomaatnet.nl, 06-25563389