Leidse vuilnismannen winnen Rooie Reus-prijs!

25 februari 2014

Leidse vuilnismannen winnen Rooie Reus-prijs!

Memet Sari en Marcel van den BergHet congres van de SP van afgelopen zaterdag stond in het teken van het Europese verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst, maar er was ook een heel bijzondere verkiezing, namelijk voor de Rooie Reus-prijs. Die prijs wordt door de SP uitgereikt aan iemand die zich op bijzondere wijze voor een sociale en rechtvaardige maatschappij heeft ingezet. SP-leden konden via SPNet stemmen op één van de vijf geweldige kandidaten. Waarbij één kandidaat er eigenlijk twee waren, namelijke de twee mannen die geholpen hebben de dienst Stedelijk Beheer niet te privatiseren en die daarna stank voor dank hebben gekregen in de vorm van strafontslag: Memet Sari en Marcel van den Berg. De SP vindt dat we deze mannen niet in de kou moeten laten staan, en daarom krijgen zij de prijs, en een staande ovatie van het duizendkoppige publiek!

Heftige geschiedenis

Na het grote succes van niet alleen het voorkomen van de privatisering, maar ook van het schrijven van een goed verbeterplan voor Stedelijk Beheer, dat met applaus en unanieme stemmen door de gemeenteraad is aangenomen, brak een minder mooie periode aan. Het uitvoeren van het verbeterplan ging op zijn zachtst gezegd stroef, en management en werkvloer kwamen opnieuw tegenover elkaar te staan. Op een bepaald moment zijn beide heren beschuldigd van intimidatie en bedreiging. Er kwam een rapport van Hoffman Bedrijfsrecherche, en ze werden met strafontslag naar huis gestuurd. De rechtszaak daarover loopt nog steeds. De heren worden daarbij ondersteund door het advocatenkantoor van de Abvakabo. Inmiddels zitten ze al twee jaar zonder inkomen thuis, met alle gevolgen van dien.

Het mooie succes dat de vuilverwerkingscontracten nu bijna de helft goedkoper zijn, 1,8 miljoen euro per jaar, hebben zij niet meer in dienst van de gemeente meegemaakt. Zij hebben de SP er wel al jaren geleden op gewezen dat dit één van de vele dingen is waar veel geld te besparen zou zijn.

Mooi blijk van steun

Na twee jaar afzien was deze prijs echt een warm bad. Niet alleen de welgemeende felicitaties van mensen als Emile Roemer en Jan Marijnissen, maar ook de staande ovatie van alle aanwezige SP-leden was heel mooi.

De heren bedankten de aanwezigen en de SP, en feliciteerden ook de andere genomineerden. Zoals Marcel van den Berg het verwoordde, de Rooie Reus-prijs was eigenlijk voor hen allemaal.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822