26 februari 2014

SP stelt vragen over woonsituatie voor mensen met een beperking of chronische ziekteDe Leidse SP heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders over wonen voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Uit recent onderzoek van ieder(in) blijkt dat 44 procent van de respondenten aangeeft de kosten voor huur en energie niet (langer) te kunnen dragen en dus in armoede leeft. Dat is voor de SP reden om vragen te stellen over de kosten voor woonruimte en andere vaste lasten, specifiek voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Eerder heeft de SP al vergelijkbare vragen gesteld voor alle bewoners van Leiden.

Uit recent landelijk onderzoek van ieder(in) over wonen door mensen met een beperking, chronische ziekte of psychische aandoening blijkt dat 44 procent van de respondenten aangeeft de kosten voor huur en energie niet meer op te kunnen brengen. Nog eens 14 procent zegt daarmee moeite te hebben. De SP-fractie wil daarom weten hoeveel Leidse inwoners met een beperking of chronische ziekte in armoede leven door te hoge vaste lasten voor huur en energie. De SP vermoedt dat de verhouding tussen het inkomen en de kosten voor huur en energie voor deze specifieke groep mensen hoger is dan voor alle inwoners van Leiden. Terwijl na eerdere vragen van de SP al is komen vast te staan dat de vaste lasten die inwoners van Leiden uitgeven om te kunnen wonen flink zijn toegenomen de laatste jaren.

Daarnaast wil de SP weten of de gemeente en woningbouwcorporaties voldoende zijn voorbereid op het huisvesten van meer mensen met een beperking of chronische ziekte dan nu het geval is. Gelet op het streven van regeringspartijen VVD en PvdA om deze mensen langer thuis te laten wonen, vindt de SP het belangrijk dat bestaande knelpunten worden opgelost.

Naast de kwaliteit en betaalbaarheid van woonruimte blijkt dat veel mensen met een beperking, chronische ziekte of psychische aandoening zich vaker eenzaam voelen dan gemiddeld. De helft van de mensen die hebben gereageerd geeft aan zich regelmatig of altijd eenzaam te voelen. Ook het gevoel van onveiligheid in de woning of in de buurt is veel hoger. Daarom wil de SP weten wat het college doet om eenzaamheid en het veiligheidsgevoel van inwoners te voorkomen en te bestrijden.

SP kandidaat raadslid Han Dirks: 'De conclusies uit het onderzoek zijn veelzeggend. Daarom is het nodig dat er extra aandacht uitgaat naar wonen door mensen met een beperking of chronische ziekte in Leiden. Ook deze mensen hebben recht op een betaalbaar huis en een veilige woonomgeving.'

Lees hier de schriftelijke vragen:

Schriftelijke vragen SP: 'Wonen voor mensen met een beperking of chronische ziekte in Leiden'

Recent is er een rapport verschenen met de titel: 'Onder de pannen?' van ieder(in) in samenwerking met Landelijk Platform GGZ (LPGGz) en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Mensen met een beperking, chronische ziekte of psychische aandoening zijn bevraagd over hun woning en de woonomgeving.

Algemeen beeld

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 90 procent van de respondenten woont in een reguliere woning. Daarbij blijkt ook dat mensen uit de hiervoor genoemde doelgroep meer dan 2 keer zo vaak (40 procent) alleen in een woning woont ten opzichte van de hele Nederlandse bevolking. Ook het eigen woningbezit is fors lager dan het landelijk gemiddelde. In veel gevallen zijn zij aangewezen op een sociale huurwoning.

Betaalbaar wonen

Belangrijk element uit de hiervoor genoemde peiling zijn de betaalbaarheid van woonlasten (huur- en energiekosten), waarvan slechts één derde aangeeft dat deze goed zijn op te brengen, terwijl gemiddeld 44 procent van de ondervraagden aangeeft deze niet langer te kunnen dragen en nog eens 14 procent zegt daarmee moeite te hebben. Per individuele doelgroep kunnen de percentages afwijken.

Eerder heeft de Leidse SP vragen gesteld aan het college van B&W over de ontwikkeling van huur- en energielasten in verhouding tot het inkomen van Leidse inwoners, naar aanleiding van een landelijk onderzoek van Rigo en toenemende armoede onder Nederlandse huurders. (d.d. 14 oktober 2013) Uit dit rapport blijkt dat de armoede onder Nederlandse huurders flink zal toenemen de komende jaren, naar 35 procent in 2017 door het landelijke beleid van VVD en PvdA.

Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde komt de SP Leiden tot de volgende vragen aan het college van B&W:

1. Hoeveel inwoners van Leiden hebben te maken met een fysieke, visuele of geestelijke beperking, chronische ziekte of psychische aandoening?
2. Beschikt de gemeente over informatie die inzicht geeft in de verhouding tussen het inkomen van deze specifieke groep mensen in relatie tot de kosten voor wonen en energie? Zo ja, hoeveel van deze mensen heeft moeite om rond te komen of leeft naar de maatstaven van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) in armoede?
3. Hoe zal de verhouding tussen inkomen en woonlasten voor deze groep mensen zich ontwikkelen op de korte en middellange termijn naar de inzichten van het college?
4. Zijn de cijfers zoals ze naar voren komen in het rapport van de LPGGZ en NPCF ook representatief voor Leiden? Kunt u uw antwoord toelichten
5. Zijn woningcorporaties en de gemeente voldoende voorbereid op het langer thuiswonen door mensen, zowel ouderen als zorgbehoevenden, wat gestimuleerd wordt door het huidige kabinet?
6. Welke knelpunten signaleert het college bij de bovenstaande vraag en hoe worden deze opgelost?

Naast de beschikbaarheid van betaalbare woningen blijkt uit het rapport ook dat eenzaamheid en het gevoel van onveiligheid in de woning of woonomgeving voor mensen met een beperking, chronische ziekte of psychische aandoening veel meer voorkomt dan gemiddeld (p.45/46 van het rapport).

7. Wat is het percentage van mensen uit deze doelgroepen zich vaak/altijd eenzaam of onveilig voelt in en om huis in Leiden?
8. Wat doet het college van B&W eraan om eenzaamheid en gevoelens van onveiligheid in de woonomgeving te voorkomen, in het algemeen en specifiek voor kwetsbare mensen zoals hierboven genoemd?

Het rapport 'Onder de pannen', vindt u hier.
Meer informatie: Han Dirks, 06-287 385 88 of han_dirks@hotmail.com