SP-Tweede Kamerlid Tjitske Siderius op bezoek in Leiden

19 februari 2014

SP-Tweede Kamerlid Tjitske Siderius op bezoek in Leiden

Op 25 februari komt Tjitske Siderius, Tweede Kamerlid voor de SP, naar Leiden. Ze zal daar verschillende welzijnsinstellingen bezoeken om met eigen ogen te zien hoe de situatie daar is. De kennis die ze opdoet kan ze gebruiken voor haar werk in de Tweede Kamer. Tjitske vervangt Renske Leijten die met zwangerschapsverlof is. Zij zal dinsdag eerst 't Huis op de Waard bezoeken, een woon- en zorgcentrum voor ouderen. Daarna bezoekt Tjitske Stichting De Binnenvest, en als laatste gaat het SP-Kamerlid naar Cardea Jeugdzorg.

Ze bezoekt eerst ‘t Huis op de Waard. ´t Huis op de Waard is een woon- en zorgcentrum voor ouderen dat als enige verzorgingshuis binnen de singels van Leiden ligt. Het zorgcentrum biedt plaats aan 88 bewoners. Er zijn 1-persoonsappartementen, 2-persoons appartementen en een aantal ziekenkamers. Alhoewel ´t Huis op de Waard een protestants-christelijke signatuur heeft, komen alle geïndiceerde ouderen in aanmerking voor het wonen in ´t Huis op de Waard.

Daarna bezoekt Tjitske Stichting De Binnenvest, waar zij ook de lunch zal gebruiken. De Binnenvest is een organisatie voor opvang en begeleiding van mensen die om verschillende redenen dak- of thuisloos zijn of dreigen te raken. De stichting biedt diverse vormen van opvang, ondersteuning en begeleiding. Zij richt zich op personen die uit het reguliere circuit van zorg en welzijn dreigen te vallen of zijn gevallen, mensen met een (meervoudige) psychosociale of psychiatrische problematiek in combinatie met (dreigende) huisvestingsproblematiek.

Als laatste gaat het SP-Kamerlid naar Cardea. Cardea is een jeugd- en opvoedhulporganisatie in de regio Zuid-Holland Noord. Per jaar helpen ruim 400 professionals ongeveer 2.870 kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar met ontwikkelings-, gedrags- en gezinsproblemen. De organisatie biedt ambulante hulp, daghulp, 24 uurshulp of combinaties hiervan. Bij de programma’s van Cardea wordt het gezin en de omgeving van het kind betrokken. Cardea werkt nauw samen met onder andere gemeentelijke instellingen, kinder- en jeugdpsychiatrie en (speciaal) onderwijs.

Mededeling voor de pers: Wilt u aanwezig zijn bij het bezoek? Dat kan alleen in overleg met de organisatie plaatsvinden. Hiervoor kunt u contact opnemen met Ries van Walraven, SP Leiden, 06-57756366, ries.vanwalraven@planet.nl.