Wantoestanden door bureau's voor kamer bemiddeling in Leiden aan banden gelegd

27 februari 2014

Wantoestanden door bureau's voor kamer bemiddeling in Leiden aan banden gelegd

De SP-fractie kan van harte instemmen met de verordening die door het college van B&W is opgesteld, om de bestaande problemen bij kamerverhuur op te lossen. Gelet op bestaande tekort aan kamers en appartementen voor jongeren en studenten in Leiden, gaat daarbij veel mis. Bemiddelaars berekenen vaak hoge kosten, terwijl het niet duidelijk is wat zij daarvoor doen. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen roemde de inzet van de ChristenUnie, initiatiefnemer van de motie die heeft geleid tot de verordening. In de toekomst moeten bemiddelaars een vergunning hebben om te mogen bemiddelen, een duidelijke administratie voeren en zijn zogenaamde all-in contracten niet langer toegestaan in Leiden.

De nieuwe verordening gaat gelden vanaf zomer 2014. De verordening die de werkwijze van bureau's voor (kamer) bemiddeling regelt, is een middel om misstanden in de toekomst te voorkomen. De vraag naar kamers en andere vormen van huisvesting voor jongeren en studenten is veel groter dan het aanbod. De enige manier om de misstanden structureel weg te nemen is natuurlijk voldoende aanbod van betaalbare woningen voor deze doelgroep.

Tot die tijd wordt misbruik van schaarste door bemiddelingsbureau's aan banden gelegd door middel van de nieuwe verordening. De bureau's die in Leiden actief zijn moeten allemaal een vergunning aanvragen. Om deze te krijgen moeten zij aantonen dat ze een deugdelijke administratie voeren en duidelijk aangeven welke kosten zij berekenen aan de huurder. Bovendien mogen zij niet bemiddelen bij woonruimte die wordt aangeboden voor een huurprijs boven het wettelijk maximum. Daarom moet een huurcontract altijd een huurprijs bevatten en zijn de zogenaamde all-in contracten niet langer toegestaan. Een prijs voor huur, energie en water is dus niet langer toegestaan.

De ChristenUnie heeft de motie ingediend, die heeft geleid tot deze nieuwe verordening. Zij hebben onderzoek gedaan en een zwartboek gemaakt, om de problemen rondom bemiddeling naar woonruimte in Leiden aan de kaak te stellen. SP-fractievoorzitter Antoine Theeuwen: 'Een aanpak zoals door de SP zo vaak wordt toegepast, zien we nu bij de ChristenUnie. Goed werk en een mooi resultaat. Met deze verordening bestrijden we misbruik en misstanden op de woningmarkt.'

Meer informatie: Antoine Theeuwen, antoine.theeuwen@gmail.com, Tel nr: 071-5215130