Omalief!

14 april 2014

Omalief!

SP-lid, bestuurslid van Stichting Fatih en initiatiefnemer Mustufa Kus glunderde van trots op 4 april jl. Eindelijk zag hij zijn wens en die van de tien betreffende jongeren van Turkse afkomst in vervulling gaan: de koppeling van deze met de ouderen in verpleeg- en verzorgingstehuis Topaz Haagwijk. De eerste stap was gezet in de uitvoering van het project ‘Omalief’. ‘Een unicum’ noemt mevrouw Betsy Pracht, hoofd Welzijn van de instelling.
Jongeren van het project Omalief! bij hun 92-jarige 'adoptie oma' mevrouw Heemskerk

Al ruim een jaar waren de jongeren druk bezig met trainingen en gesprekken voor het project ‘Omalief’. Doelstelling van dit project is het adopteren van zeer eenzame senioren in tehuizen of die op zichzelf wonen om ze zo te betrekken bij activiteiten, sociale controle te creëren en hun eenzaamheid te verminderen. Daarbij worden natuurlijk respect en liefde getoond aan deze ‘adoptie oma’s en opa’s’, wordt het verantwoordelijkheidsbesef van de jongeren vergroot en draagt het bij tot verzoening tussen verschillende culturen.

Verschillende gemeenteraadsleden van diverse partijen waren ook op deze heugelijke middag aanwezig. Na de ondertekening van de verklaringen door enkele gemeenteraadsleden, de jongeren en de heer Kus volgden diverse toespraken. Hierna werden de ‘verklaringen van verbintenis, behulpzaamheid en vriendschap’ aangereikt aan de ouderen in dit tehuis.

“Het is leuk dat Mustafa dit initiatief heeft genomen om een verbinding te leggen tussen jong en oud. Hierdoor zullen deze senioren betrokken blijven bij de maatschappij en zich zeker minder eenzaam voelen. Ook brengt dit project culturen bij elkaar,” aldus mevrouw Pracht.

De officiële start van dit project is op 3 mei a.s.

De SP Leiden wenst Cem, Emine, Ekrem, Merve, Berat, Esra, Muhammed, Sumeyra, Gokren, Beyza, Abdulsamed en Rabia veel succes en plezier met hun nieuwe opa’s en oma’s.

Meer informatie: Natalie Wanga, nwanga@tomaatnet.nl, 06- 47 213 1213