SP gaat coalitie-onderhandelingen aan

2 april 2014

SP gaat coalitie-onderhandelingen aan

Gisteren is bekend geworden dat D66, SP, VVD en PvdA gaan proberen samen een college te vormen. De onderhandelingen over de inhoud van een akkoord en over de portefeuilles van de wethouders beginnen binnenkort. SP-fractievoorzitter Julian van de Kraats: “We hebben de afgelopen vier jaar de stad meebestuurd op een open wijze, zonder achterkamertjes. We hebben er vertrouwen in dat we dat met deze combinatie van partijen weer kunnen doen”.

Of er ook een college komt in deze samenstelling hangt nog af van de onderhandelingen over een coalitie-akkoord. Elke partij wil daarin punten uit zijn verkiezingsprogramma terugzien. Voor de SP zijn goede zorg, de betaalbaarheid van wonen, een goed armoedebeleid en meer aandacht voor natuur en milieu de belangrijkste vier. Van der Kraats: “Belangrijk is ook dat we net als de vorige keer een akkoord sluiten op hoofdlijnen. Op die manier kunnen oppositie-partijen ook nog meebesturen, dat is beter voor de democratie. En als je te gedetailleerde afspraken maakt worden die soms ingehaald door de veranderende werkelijkheid”.

Naast aan het coalitie-akkoord wordt er ook gewerkt aan een bestuursakkoord. In dit akkoord, dat hopelijk net als de vorige keer door de hele raad ondertekend wordt, wordt de open werkwijze vastgelegd die de afgelopen vier jaar in Leiden zo succesvol is gebleken.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel. 06-15042822