SP-fractie stelt vragen aan college over huisjesmelker Zaalberg

2 juli 2014

SP-fractie stelt vragen aan college over huisjesmelker Zaalberg

SP-raadslid Han Dirks heeft vragen gesteld aan het college van B&W over kamerverhuurder Zaalberg. Op grond van de berichtgeving op TV West blijkt dat een aantal panden die deze Leidse verhuurder in beheer heeft te maken hebben met achterstallig onderhoud, waardoor sprake is van een onveilige situatie voor de huurders.

Bovendien zou er sprake zijn van vreemde bepalingen in het huurcontract. De SP strijdt tegen huisjesmelkers die als gevolg van schaarste op de kamermarkt misbruik kunnen maken van de situatie en huurders in een gevaarlijke positie brengt. De afgelopen jaren is er in de gemeenteraad voor gezorgd dat er meer aandacht is voor misstanden bij de verhuur van kamers. De SP vraagt het college om met de beschikbare mogelijkheden huisjesmelkers aan te pakken, te voorkomen dat huurders het slachtoffer worden van onveilige woonomstandigheden en indien mogelijk zittende huurders een alternatief te bieden.

Dirks: 'De aanpak van huisjesmelkers is een belangrijk thema voor de SP en gelukkig ook voor andere partijen in de gemeenteraad. Dat ROOD-jong in de SP jaarlijks de 'Huisjesmelker van het Jaar' uitkiest onderstreept het belang dat wij hieraan hechten. Gevaarlijke omstandigheden als gevolg van achterstallig onderhoud bij kamerverhuur is ongewenst, daarom blijft de SP hiervoor aandacht vragen.'

Meer informatie bij Han Dirks, telnr 06 28738588 of han_dirks@hotmail.com