Onnodige onrust rond Islamitisch Centrum aan de Ter Haarkade

3 augustus 2014

Onnodige onrust rond Islamitisch Centrum aan de Ter Haarkade

Deze week maakte het Radio 1-programma ‘1 op straat’ een item over het Islamitisch Centrum dat aan de Ter Haarkade komt. Daarbij waren enkele buurtbewoners aanwezig en een bewoner van de Rembrandtstraat waar de gebedsruimte nu is.

Per telefoon namen Leefbaar Leiden-raadslid Tomas Kok en SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats deel aan de discussie. Van der Kraats: “Het was een bizar gesprek, waarbij een aantal mensen enorm ver ging met hun angst en wantrouwen. Ik vond het erg teleurstellend om de grove beledigingen te horen die raadslid Kok uitte, zeker omdat hij zijn uitspraken duidelijk niet op bewezen feiten kon funderen. Hoe vaak dat ook door de presentator om werd gevraagd. Het is ook opmerkelijk  dat de heer Kok tot nu toe elke uitnodiging van het stichtingsbestuur van de Moskee om te komen praten heeft afgewezen.”

Steen door de ruit

Over de bouw van het Islamitisch Centrum heeft de gemeenteraad al twee jaar geleden een besluit genomen en de eerste paal is recentelijk geslagen. De discussie of het centrum daar wel of niet moet komen is dus allang gevoerd. Bij de feestelijke activiteit rondom het slaan van de eerste heipaal waren alle partijen, inclusief Leefbaar Leiden uitgenodigd. Toch is de zaak weer in het nieuws gekomen, omdat onlangs bij twee tegenstanders van het centrum een ruit is ingegooid. Voor Leefbaar Leiden een welkome aanleiding om weer eens de pers te zoeken met aantijgingen aan het adres van de islamitische gemeenschap in Leiden. Van der Kraats: “Ik denk dat we de daders van deze daad in een hele andere hoek moeten zoeken. Al eerder is er een incident geweest dat overduidelijk in scene is gezet om de islamitische gemeenschap in een kwaad daglicht te stellen. Er is toen de tekst “infidels” en een Arabische vertaling daarvan op een aantal containers nabij de bouwlocatie gespoten, wat overduidelijk is gebeurd door mensen die geen Arabisch kunnen schrijven! Ook in het geval van de ingegooide ruiten is het voor mij duidelijk dat deze actie niet uit de islamitische gemeenschap komt. Het was op dat moment notabene ramadan. En voor de islamitische gemeenschap is deze daad alleen maar vervelend. De enige die er wat mee opschieten zijn partijen als Leefbaar Leiden, maar ook het fascistische clubje Identitair Verzet, dat zich al een paar keer in Leiden heeft geroerd, ook rond deze zaak.”

Toekomst zal rust brengen

Een positieve noot in het gesprek op radio 1 werd ingebracht door iemand die al tien jaar tegenover de veel te kleine gebedsruimte in de Rembrandtstraat woont, waarvoor het nieuwe centrum de vervanging zal zijn. Behalve drukte met geparkeerde fietsen is er in al die jaren geen wanklank geweest. Van der Kraats: “Er wordt nu actief onnodig onrust veroorzaakt, en bij sommige mensen lopen de emoties erg hoog op. Ik ben ervan overtuigd dat de rust zal terugkeren als het gestook ophoudt en ook de meer emotionele mensen merken dat een Islamitisch Centrum gewoon prima in de buurt past. Wat daarvoor heel belangrijk is zijn de goede contacten over en weer, en daar zet het moskeebestuur van het Islamitisch Centrum zich gelukkig hard voor in.”