SP Leiden in gesprek met Stadspartners

4 augustus 2014

SP Leiden in gesprek met Stadspartners

Recentelijk vond er een ontmoeting plaats in de Hortus Botanicus tussen de Stadspartners van de gemeente Leiden en de raadsleden.

De  SP werd hierbij vertegenwoordigd door raadslid Natalie Wanga, duo-raadslid Mascha den Haan en aankomend duo-lid Naomi Plug. Het was een aangename, zonnige dag waarbij via de formule van ‘speeddaten’ gesprekken roulerend plaatsvonden. Ondanks het hoge tempo en de nodige hilariteit af en toe, wisten de SP-vertegenwoordigers genoeg voer tot nadenken te geven.

“De SP is niet tegen ondernemen” was de ijsbreker waarmee raadslid Wanga met een knipoog begon. De stadspartners konden hier wel om lachen en gaven aan dit wel te weten. Maar het bleek dat ze toch niet echt op de hoogte waren van wat bijvoorbeeld de SP voor het MKB heeft betekend. De vertegenwoordigers van het Bio Science Park, het LUMC, het Cultuurfonds, de Ondernemers Vereniging, Hotel Vertegenwoordiging, Leiden Marketing en Centrum Management Leiden kregen die middag interessante feitjes over de SP te horen. De partners lieten veel blijk van waardering zien en waren duidelijk aangenaam verrast. Wanga informeerde bijvoorbeeld over de lovende woorden van de voorzitter van MKB Nederland, Michaël van Straalen, over de SP: “De SP is de enige partij die MKB-minded is.” Verder werden de inspanningen van onder andere Emile Roemer, Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen en Europarlementariër Dennis de Jong besproken die ertoe leidden dat de SP&MKB-dag in november 2013 een groot succes werd. Tevens kwam ter sprake dat dankzij de SP de Europese aanbestedingsregels een stuk MKB-vriendelijker zijn geworden.

Wanga gaf verder aan dat SP Leiden de wijkeconomie en kleine ondernemers wil versterken en vroeg aan de stadspartners om hierbij te helpen. Hierbij kunnen de stadspartners denken aan, bijvoorbeeld, het verbreden van hun activiteiten ten gunste van deze groepen kleine ondernemers omdat hun activiteiten nu vooral gericht zijn op winkeliers en (grote) ondernemers binnen het centrum. Aansluitend legde Wanga uit dat de SP een binding wilt met jong talent en dit ook wilt behouden. Dit kan bijvoorbeeld door het mogelijk maken van kleinschalige, betaalbare bedrijfsruimtes en ateliers.

Tot slot gaf Wanga aan dat de SP altijd open stond voor een transparante samenwerking om op die manier economisch sterk te staan als stad. Er moet wel betere afstemming en onderlinge samenwerking komen die niet ten koste gaan van bijvoorbeeld werknemers. De SP gaat voor dit type van samenwerking die onderbouwd wordt door een gemeenschappelijke visie van de gemeente, universiteit, musea en ondernemers.

Bent u ook zo benieuwd naar de SP.MKB dag van afgelopen november? Klik dan op deze link https://sp.nl/europa/nieuwsberichten/15398/131111-mkb_nederland_sp_is_ch...

Meer informatie: Natalie Wanga, 06-47 213 123 of via e-mail: nwanga@tomaatnet.nl