POLITIEK CAFÉ MET LOT VAN BAAREN: VAKBOND PALESTINA

9 september 2014

POLITIEK CAFÉ MET LOT VAN BAAREN: VAKBOND PALESTINA

Op vrijdag 26 september komt vakbondsbestuurder Lot van Baaren naar het politiek café van SP Leiden in de Marnixstraat 18. Zij zal onder meer spreken over haar werkreizen naar Palestina en internationale vakbondssolidariteit.

Afgelopen zomer is in de belegerde Gazastrook een verschrikkelijke verwoesting aangericht. Woonwijken, ziekenhuizen, VN-scholen, de enige elektriciteitscentrale (essentieel voor de drinkwatervoorziening) - er is voor miljarden euro's schade. Maar vooral het menselijk leed is immens: meer dan 2150 doden, onder wie vele honderden kinderen, tienduizend gewonden en verminkten.

Ondertussen gaat buiten het zicht van de camera's de kolonisering van bezet Palestina verder op de Westelijke Jordaanoever. Daar zijn honderden nieuwe politieke gevangenen opgepakt, huizen verwoest, tientallen doden gevallen en landbouwgronden vernietigd. De Israëlische regering heeft eind augustus bovendien de grootste landroof sinds dertig jaar aangekondigd.

Bij de protesten in Nederland tegen zoveel onrecht viel deze zomer het frisse geluid op van één maatschappelijke organisatie: de vakbond. SP Leiden nodigt dan ook met trots Lot van Baaren uit. Zij is lid van het bondsbestuur van Abvakabo FNV en sinds vorig jaar ook van het Algemeen Bestuur van de FNV. Ze is ruim 25 jaar actief in de vakbeweging en werkt in de zorgsector in Oegstgeest. Met medebestuurders is ze verschillende keren op bezoek geweest bij vakbondscollega's in Palestina.

Onder meer over haar reizen met kaderleden en bestuur naar bezet Palestina komt ze ons vertellen. Met haar kritische blik en ruime geest kan ze ons duidelijk maken wat internationale solidariteit vermag en hoe we verdergaan met de strijd voor een rechtvaardige vrede in het Midden-Oosten.

Iedereen welkom! SP Leiden, Marnixstraat 18, Leiden. Vrijdag 26 september, 20.00 uur; zaal open 19.30 uur.