SP wil energiezuinigheid op regionale woonagenda

18 september 2014

SP wil energiezuinigheid op regionale woonagenda

Bij de raadsvergadering van donderdag 18 september werd de visie op wonen van het samenwerkingsverband Holland Rijnland besproken.

De gemeenteraad moest een inspraakreactie vaststellen op die visie. De SP vond de visie van Holland Rijnland zelf waardeloos, maar stemde wel in met de inspraakreactie van de gemeente daarop. Bij de commissievergadering was op voorstel van de SP in die reactie opgenomen dat Holland Rijnland ook werk moet maken van energiebesparing in woningen. SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats verwoordde het in de raad als volgt: “Voorzitter, de woonagenda van Holland Rijnland is gebaseerd op foute aannames en een irreële weergave van de feiten. Desalniettemin zullen we instemmen met de inspraakreactie van het college op deze woonagenda, omdat we daarmee de verduurzaming van woningen weer op de agenda kunnen krijgen. Dat is belangrijk voor het milieu én voor het omlaag brengen van woonlasten”.

Wat de SP vooral steekt bij de visie van Holland Rijnland, is dat deze stelt dat er nauwelijks nieuwe sociale woningbouw nodig zou zijn in de regio. De berekeningen zijn er op gebaseerd dat op dit moment 55% van de mensen die recht hebben op een sociale huurwoning ook echt in zo'n woning woont. Dat wordt vervolgens als natuurwet aangenomen, terwijl je uit diezelfde cijfers zou kunnen afleiden dat in Holland Rijnland tienduizenden gezinnen niet in een betaalbare woning kunnen wonen.

Afgezien van het beleid van Holland Rijnland heeft de stad Leiden haar eigen beleid. Daarover zijn goede afspraken gemaakt in het coalitie-akkoord. De betaalbaarheid van woningen en duurzaamheid staan daarbij centraal.