Betaald parkeren uitgebreid

19 oktober 2014

Betaald parkeren uitgebreid

De coalitie waar de SP deel van uitmaakt heeft afgesproken om betaald parkeren in te voeren in heel Leiden behalve de Merenwijk, de Stevenshof, het gebied ten zuidwesten van de Doctor Lelylaan en de Churchilllaan en het gebied ten oosten van de Kanaalweg. De vergunning is kostendekkend - de gemeente verdient er geen geld aan maar hoeft er ook niets op toe te leggen. De kosten zullen neerkomen op ongeveer 50 euro per jaar voor bewoners.

Doel is om parkeeroverlast door vreemdparkeerders op te lossen, en ruimte te maken voor groen en een mooiere publieke ruimte. Bij de raadsvergadering van 16 oktober werd er over dit voorstel gestemd. De SP en andere partijen dienden veel wijzigingsvoorstellen in, om de nadelen van betaald parkeren zo veel mogelijk weg te nemen. SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats: “Met alle aangenomen wijzigingsvoorstellen is het betaald parkeren zoals het er in Leiden uit komt te zien betaalbaar en praktisch. Maar veel zaken moeten nog worden uitgewerkt. We weten pas in december hoe het er precies komt uit te zien.”

Gemakkelijker en goedkoper

Veel wijzigingsvoorstellen hadden te maken met bezoekers. Voor mantelzorgers bijvoorbeeld moeten de kosten zo laag mogelijk zijn. In de buurt van winkelcentra, sportclubs en andere voorzieningen waar veel mensen van buiten Leiden op af komen, moeten parkeerplaatsen komen met een heel laag tarief voor de eerste paar uur. En voor bezoekers van bewoners moet het veel goedkoper én gemakkelijker worden dan nu het geval is bij de Blauwe Zône. Ook is een wijzigingsvoorstel van de SP en andere partijen aangenomen om niet te gaan werken met verschillende zônes. Daardoor kunnen mensen die een vergunning hebben binnen Leiden overal parkeren (behalve in het centrum als mensen een goedkopere vergunning voor de wijken daaromheen hebben natuurlijk). Ook wordt er onderzocht of de kosten van een parkeervergunning vergoed kunnen worden uit het minimabeleid, voor hen die dat nodig hebben.

In december duidelijkheid

De wethouder kreeg met alle wijzigingsvoorstellen veel opdrachten mee om zaken verder uit te werken. In december moet dat klaar zijn. Io dat moment zal de gemeenteraad een definitief besluit nemen over betaald parkeren in de schilwijken in Leiden.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Julian van der Kraats, telnr 06-1504 2822, e-mail julianvanderkraats@gmail.com.