Leiden wil betere inpassing RijnlandRoute

16 oktober 2014

Leiden wil betere inpassing RijnlandRoute

Kort geleden was er een interview te horen met verantwoordelijk gedeputeerde De Bondt op Sleutelstad.nl, waarin zij vertelde dat de gemeente wel erg laat is met het indienen van ideeën over hoe de RijnlandRoute beter ingepast kan worden, zodat mens en natuur er minder last van hebben. De SP wil graag nog wél praten over wat er nog mogelijk is, ook als dat de gemeente Leiden geld kost, en agendeerde dit onderwerp als actualiteitsvraag bij de gemeenteraad van 16 oktober.

Eerder hadden verschillende partijen in de Leidse raad gevraagd naar wat de mogelijkheden nog precies zijn en de SP vroeg daarbij ook nog om prijskaartjes van die wensen, om te zijner tijd een goede discussie te kunnen voeren over wat er nog mogelijk is. Mogelijkheden zijn onder andere een langere tunnel bij de Stevenshof, een half ondergrondse of geheel ondergrondse aansluiting op de A4 en nog dieper leggen van de open bak bij de Stevenshof.

Op vragen van de SP antwoordde wethouder Strijk dat er juist bewust voor is gekozen om de wensen van Leiden pas na de aanbesteding van het werk  te bediscussiëren. Want pas op dat moment kan met voldoende precisie gezegd worden wat de kosten zijn.

SP-verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “We zijn al een heel eind gekomen met het zo goed mogelijk inpassen van de RijnlandRoute, maar het kan zeker beter. Ik ben dan ook blij dat we die mogelijkheden nog kunnen benutten.”