SP stemt in met het Beleidskader Vastgoed

19 oktober 2014

SP stemt in met het Beleidskader Vastgoed

Tijdens de raad van 16 oktober 2014 heeft de Leidse SP-fractie ingestemd met het Beleidskader Vastgoed. Hierin zijn de uitgangspunten opgenomen die gelden bij verhuur en verkoop van panden in het bezit van de gemeente Leiden.

Deze uitgangspunten moeten ertoe leiden dat uiteindelijk al het vastgoed van de gemeente Leiden op een transparante manier wordt verhuurd aan maatschappelijke organisaties en andere gebruikers. Huurders van maatschappelijk vastgoed gaan een marktconforme prijs betalen, terwijl de meeropbrengsten van de huur via subsidie weer één op één aan de betrokkenen worden overgemaakt. Ook is het doel om medegebruik van panden door huurders te stimuleren en de bestaande tekorten op de exploitatie voor de gemeente te verminderen.

Deze uitgangspunten worden door de SP gedeeld, maar de SP heeft daarbij het belang van een goede uitvoering in de praktijk onderstreept. Een wijzigingsvoorstel van de SP draagt de gemeente Leiden op om actief in gesprek te gaan met maatschappelijke organisaties over hun huisvesting en ervoor te zorgen dat het naar behoren blijven uitvoeren van de maatschappelijke doelstelling in balans is met de wens om de financiële verliezen op het vastgoed van de gemeente te verkleinen.

Het beheer van vastgoed in bezit van de gemeente Leiden heeft lang tekort geschoten. Jarenlang heeft de situatie bestaan dat organisaties in panden van de gemeente voor vergelijkbare panden verschillende huren hebben betaald. Dat heeft een rapport van de Leidse Rekenkamercommissie nog eens bevestigd. Inmiddels zijn verschillende van de aanbevelingen uit het rapport door het college opgepakt, om hierin verbetering aan te brengen. De SP zal samen met andere partijen scherp blijven letten op de verbeteringen die nodig zijn om de problemen op te lossen. Een belangrijke stap hierin, is  het feit dat de gemeenteraad het Beleidskader Vastgoed heeft aangenomen.

Een van de uitgangspunten hiervan is, dat alle organisaties en gebruikers van gemeentelijke panden een marktconforme prijs zullen gaan betalen, maar deze meerprijs ook één op één terugkrijgen in de vorm van subsidie. Dat is nodig om de transparantie van het vastgoedbeheer te vergroten. Daarnaast is duidelijk omschreven welke organisaties en gebruikers wél en niet kunnen rekenen op financiële steun van de gemeente Leiden.

De SP heeft benadrukt dat de uitgangspunten van het Beleidskader Vastgoed zijn uitwerking moet hebben in de praktijk. Als enige heeft de gemeente overzicht van alle wensen met betrekking tot huisvesting van de organisaties en andere betrokkenen die gebruik maken van gemeentelijke panden. Daarom wil de SP, met steun van andere partijen uit de gemeenteraad, dat de  gemeente hierover actief in gesprek gaat. Mocht blijken dat andere huisvesting of medegebruik van ruimte meer passend is voor een organisatie of andere betrokkene, dan moet op grond van het wijzigingsvoorstel dat de SP heeft ingediend gewaarborgd zijn dat de  maatschappelijke doelstelling nog steeds naar behoren kan worden uitgevoerd.

Meer informatie bij Han Dirks, han_dirks@hotmail.com, tel: 06 28 73 85 88.