Thema-avond over Vakbond Palestina bij SP

10 oktober 2014

Thema-avond over Vakbond Palestina bij SP

Op 26 september ontving SP Leiden partijgenote en vakbondsbestuurder Lot van Baaren op een speciale thema-avond genaamd “Vakbond  Palestina”. Ook aanwezig was voormalig SP-senator Anja Meulenbelt.

Bestuurslid Ruben Verhasselt leidde de spreekster in en stipte in het kort aan hoe moeilijk Israëlische vredesbewegingen en mensenrechtenorganisaties het momenteel hebben in Israël zelf. Op alle mogelijke manieren wordt ze het werk moeilijk gemaakt. Censuur, doodsbedreigingen, belastingmaatregelen.

De joodse en niet-joodse Israëli’s die zich desondanks blijven inzetten voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit verdienen al onze steun.

Vakbondsbestuurder Lot van Baaren, actief in de Palestinawerkgroep van de Abvakabo FNV vertelde daarna over de bezette Westelijke Jordaanoever. Haar dochter Loes had na haar middelbare school  vrijwilligerswerk verricht met kinderen in een Palestijns vluchtelingenkamp. Lot ging op haar verzoek later een keer met haar mee en maakte van de gelegenheid  gebruik om contact te leggen met collega’s van de Palestijnse vakbond.

In haar boeiende verhaal maakte ze duidelijk waarom de vakbond zich met Palestina bemoeit: het gaat behalve om mensenrechten ook om arbeiders- en vakbondsrechten. De werkomstandigheden van Palestijnen en de ontwikkeling van de Palestijnse economie worden belemmerd door de muur, afsluitingen, checkpoints, nieuwe nederzettingen en wegen die slechts voor Israëli’s toegankelijk zijn. Ook na het offensief in Gaza gaat de land- en waterroof op de bezette Westelijke Jordaanoever door.

Een mooi videoverslag van een reis van vakbondsbestuurders en kaderleden, onder wie AbvaKabo-voorzitter Corrie van Brenk en FNV-voorzitter Ton Heerts, illustreerde Lots verhaal.

In de Gazastrook was Lot van Baaren nog nooit geweest. Maar gelukkig was tot veler verrassing voormalig SP-senator Anja Meulenbelt te gast in Leiden.

Ze was een week eerder teruggekomen uit Gaza en nu graag bereid vragen vanuit de zaal te beantwoorden. Het ging behalve over menselijk leed en materiële verwoesting toch ook nog over hoop op verandering, zelfs als die voor Gaza te laat lijkt te komen. Stichting Kifaia zal in elk geval stug doorgaan met de ondersteuning van de gezondheidszorg in de Gazastrook, met name aan gehandicapten en chronisch zieken.

Lot werd na afloop bedankt met bloemen en een uit het Hebreeuws vertaald boek; bloemen waren er ook voor Anja.

De hele avond, over een beladen onderwerp als Palestina en Israël, werd gekenmerkt door een warme, fijne sfeer. Er viel geen onvertogen woord en gebakkeleid werd alleen over de vraag bij welke SP-afdeling Anja asiel kon krijgen nadat ze deze zomer haar lidmaatschap heeft opgezegd. Kifaia-voorzitter Christine de Vos uit Rotterdam hield het op Rotterdam, de rest van de zaal op Leiden. ‘Niet alleen asiel, het erelidmaatschap!’