Veel voor de fiets
Veel voor de fiets
De gemeente Leiden is sinds 2012 bezig om grote plannen te maken voor de fiets. Onderdelen daarvan zijn nota's over fietsroutes en over fietsparkeren. Het uiteindelijke doel is om 10% meer fietsgebruik in en om Leiden te realiseren én om in 2018 fietsstad van het jaar te worden. De uitvoering van alles dat daarvoor nodig is is voor een belangrijk deel al begonnen, maar heel veel zal de komende jaren nog worden gerealiseerd.
Onderdeel van de planmakerij is ook ‘LAB071’, de plannen die zijn voortgekomen uit de plannen voor de voormalige Ringweg Oost, daarvoor de Kanalenroute geheten. Die plannen gaan niet meer alleen over de auto, maar ook over het openbaar vervoer en de fiets. Daar zijn 6 nieuwe fietsverbindingen uit voortgekomen plus extra geld voor de al geplande verbindingen, niet alleen in Leiden maar ook in Leiderdorp en Oegstgeest.
Een ander onderdeel zijn snelfietsroutes. Op het moment is er één, naar Den Haag. Ondertussen zijn daar 6 nieuwe snelfietsroutes aan toegevoegd in de plannen, o.a. Leiden – Zoetermeer en Leiden - Alphen. Daarbij wordt samengewerkt tussen de gemeente, de provincie en het Rijk.
Verder wordt er werk gemaakt van het stimuleren van elektrische (deel)fietsen voor woon-werkverkeer. Dat heeft nu al resultaat.
Ook worden er veel ‘kleinere’ maatregelen al uitgevoerd, zoals meer routes met gladheidsbegeleiding, kortere wachttijden op de Lage Rijndijk, de Langegracht en de Julius Caesarbrug, nieuwe fietsstroken (in rood asfalt) op een behoorlijk aantal plekken en beter beheer van fietspaden.
Nieuwe ontwikkelingen in 2015
Nieuwe fietsverbindingen: Teylingen – Merenwijk – centrum over het NUON-terrein, Leeuwenhoekpark (Katwijk – centrum), parallelweg Willem de Zwijgerlaan, en de snelfietsroutes naar Alphen en Zoetermeer. Maar ook de verbinding tussen de fietssnelweg naar Den Haag en het centrum. En verder kortere wachttijden voor verkeerslichten, gevaarlijke fietspalen worden verwijderd en de bewegwijzering van de hoofdfietsrouters wordt verbeterd.
Fietsparkeren
In het stationsgebied zijn naar schatting 20.000 plekken nodig, terwijl er nu maar een kleine 13.000 zijn. Dit moet onder de grond opgelost worden, zodat de publieke ruimte open kan blijven. Onder het zogenaamde Rijnsburgerblok zal daarom een grote ondergrondse fietsenkelder worden gebouwd. Bij het coalitie-akkoord van D66, SP, VVD en PvdA is daar geld voor gereserveerd. Ook het Rijk en ProRail betalen mee. Daar kan een grote stalling van worden gebouwd, maar daarmee worden de 20.000 plekken nog niet gehaald.
Zolang die er nog niet is zal 'fiets fout = fiets weg' strenger worden toegepast. Ook komen er extra fietsparkeerplaatsen bij de Trafolocatie, als de stalling van Club 70 en het Gat van Van der Putte daarheen verhuizen wegens de bouw van het Rijnsburgerblok. En er zal worden overlegd met het LUMC over gebruik van het grasveld aan de achterkant van het station.
In het centrum is de nieuwe gratis bewaakte Waagstalling met 800 plaatsen al in gebruik. In 2016 komt daar nog een gratis bewaakte stalling met 450 plekken bij, op Breestraat 130. En er wordt onderzoek gedaan naar een stalling in de omgeving van de Lange Mare. Ook komen er op piekmomenten zo’n 300 tijdelijke fietsparkeerplaatsen aan de uiteinden van de Breestraat op plekken waar er anders auto’s geparkeerd staan.
In de wijken zullen er buurtstallingen en ‘fietstrommels’ komen. Dat gaat nog veel tijd en moeite kosten, die moeten in goed overleg met de buurt neergezet worden.
Met al deze maatregelen wil Leiden meer mensen op de fiets krijgen, en in 2018 dé fietsstad van Nederland worden!
Zie ook www.leiden.nl/fiets
Meer info bij Julian van der Kraats, email jvdkraats.sp@gmail.com, telnr 06 - 15 04 28 22.