SP Leiden en de Internationale Dag van de Rechten van de Mens

10 december 2014

SP Leiden en de Internationale Dag van de Rechten van de Mens

Vandaag, 10 december 2014, is een mooie historische dag waarop de Pakistaanse tiener Malala Yousafzay en activist Kailash Satyarthi uit India in het Noorse Oslo de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst mogen nemenDat juist vandaag deze twee mensenrechtenactivisten dit grote eerbetoon te beurt viel is geen toeval. Vandaag wordt wereldwijd de ‘Internationale Dag van de Rechten van de Mens’ herdacht.

Ook in onze stad laat Amnesty Leiden Actiegroep deze dag niet zomaar voorbijgaan. Het behoeft geen betoog dat de SP dé partij is voor de mensenrechten, zowel in Nederland als in andere landen. Vandaar dat de SP Leiden er vanmorgen vroeg bij was.

Foto: SP

SP-raadslid Natalie Wanga deed vanmorgen samen met SP-lid Jan Willem Leenhoff mee aan de schrijfmarathon in het stadhuis van Leiden. Zo deed ze een dringende en emotionele oproep aan de Chinese autoriteiten om te stoppen met de opsluiting en het weigeren van medische hulp aan mevrouw Liu Ping (50).

Liu Ping had zich aangesloten bij de Nieuwe Burgerbeweging die naar meer democratie streeft. Zo wil ze meer zicht op het doen en laten van haar regering en zet zich in om een einde te maken aan de corruptie in haar land. Ze vroeg daartoe regeringsfunctionarissen hun vermogen bekend te maken. Kort daarna werd ze door leden van de veiligheidsdienst opgehaald. Op 19 juni 2014 werd ze tot zesenhalf jaar gevangenisstraf veroordeeld. Ze zou zich schuldig hebben gemaakt aan ‘ruzie zoeken en het uitlokken van onrust’ en ‘het bijeenroepen van een menigte om de openbare orde te verstoren’. In de gevangenis kreeg bovendien Liu Ping gezondheidsproblemen maar medische zorg bleef uit.

Naast brieven aan de autoriteiten schreef Wanga ook persoonlijke aanmoedigingskaarten aan de politieke/gewetensgevangenen en hun familie.

Dick de Vos, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren, werd verrast door de drukte in de hal van het stadhuis. Na te zijn ingelicht over de activiteit door Wanga, weigerde hij in de eerste instantie om deel te nemen, omdat ‘de dieren hem harder nodig hadden’, aldus De Vos. Maar Wanga wist hem toch te overtuigen van het belang om zich ten minste één keer per jaar in te zetten voor de zwakkeren in de wereld.

m
Foto: SP

Om 19:00 vindt de opening plaats van de fototentoonstelling ‘Ons Goed Recht’ in het Atrium van het stadhuis door wethouder De Wit. Achttien foto’s brengen in beeld hoe gemeenten met mensenrechten in aanraking komen.

Aansluitend biedt Amnesty Actiegroep Leiden gemeenteraadsleden, beleidsmedewerkers en belanghebbenden een workshop ‘Gemeente en mensenrechten in het sociaal domein’ aan. Onder andere Utrecht en Middelburg profileren zich als mensenrechtenstad en stoelen het gemeentelijk beleid expliciet op mensenrechten. Met een moderator en prikkelende vragen en stellingen worden de uitgenodigden gevraagd om te reageren op, onder andere, de stelling of internationaalrechtelijke verplichtingen worden gecontrasteerd met de realiteit van de gemeentelijke en landelijke politiek – en omgekeerd.

De SP Leiden doet een beroep op iedereen om zeker deel te nemen aan de schrijfmarathon. Er zijn veel kant-en-klare voorbeelden die iedereen makkelijk kan gebruiken. De schrijfmarathon is tot vanavond 22:00 uur. Het is gratis en voor iedereen toegankelijk.

Meer informatie:

Natalie Wanga, raadslid Werk en Middelen, Economie, Toerisme en Cultuur