Roomburgerpark blijft groen

24 april 2015

Roomburgerpark blijft groen

Het Roomburgerpark moet in zijn huidige functie blijven bestaan. Donderdagavond 23 april was er een debat hierover in de commissie Onderwijs en Samenleving, waar ook sport onder valt. SP-raadslid Ries van Walraven: "We begrijpen de wens van de hockeyvereniging Roomburg om uit te breiden, maar dat mag niet ten koste van het Roomburgerpark gaan."

Foto: SP
Foto van de vijver in het Roomburgerpark waar o.a. een aantal zeldzame libellen leeft

'Dit park wordt door veel mensen uit de buurt gebruikt om bijvoorbeeld te wandelen of te voetballen. In het bestemmingsplan staat dat deze ruimte bedoeld is voor openbaar groen. En in de sportnota staat bovendien dat de gemeente de individuele en ongeorganiseerde sporter meer wil faciliteren. In Leiden is al niet zoveel groen. Dus wat we hebben moeten we in ieder geval behouden!"

Tijdens de vergadering werden verschillende alternatieven om het hockey toch uit te breiden onder de loep genomen. Verschillende partijen, daarnaast vertegenwoordigers van de wijk Roomburg, particulieren en de voorzitter van hockeyclub Roomburg, kwamen inspreken om hun standpunt toe te lichten. De gemeente Leiden wil de bestaande sportvelden zo efficiënt mogelijk gebruiken. Er zijn namelijk ook velden waarvan vrijwel geen gebruik wordt gemaakt. De wethouder zegde toe de door de gemeenteraad vastgestelde voorwaarden, zoals behoud van groen, te zullen respecteren in zijn onderzoek naar een oplossing.

Meer informatie: Ries van Walraven, raadslid sport, ries.vanwalraven@planet.nl, 06-57756366