Toekomst voor de Zeeheldenbuurt!

24 april 2015

Toekomst voor de Zeeheldenbuurt!

Op 20 april jl. is er een overeenkomst ondertekend tussen de bewonerscommissie en Portaal over het behoud van 258 woningen in de Zeeheldenbuurt. Deze overeenkomst leidt ertoe dat Portaal aan deze woningen groot onderhoud zal plegen, zodat ze in ieder geval nog 20 jaar verhuurd kunnen worden. Een belangrijk resultaat dat ervoor zorgt dat het grootste deel van de sociale huurwoningen in deze bijzondere wijk voor Leiden behouden blijft. Sinds begin 2011 is de SP betrokken geweest bij de strijd tegen sloop in de Zeeheldenbuurt.

Foto: Han Dirks

Foto: Pieter Dool (lid bewonerscommissie) in zeemanskostuum doopt het schip aan de gevel.

Vanaf 2011 heeft de SP de bewoners van de Zeeheldenbuurt ondersteund, nadat Portaal bekend heeft gemaakt alle 364 woningen die Portaal in de buurt bezit te willen slopen. Dit leidt tot verzet van buurtbewoners en de SP voert samen met hen actie. Na een aanvullend bouwkundig onderzoek en stevige uitspraken door de gemeenteraad komt er een alternatief plan dat kan rekenen op de steun van bewoners, maar in laatste instantie toch terzijde wordt geschoven door Portaal.

Uiteindelijk bekrachtigt de Leidse gemeenteraad een sloopbesluit voor 106 woningen in de Zeeheldenbuurt (o.a. Zijlsingel en Van Speijkstraat), zonder dat de toekomst van de overige 258 woningen duidelijk is. Daarover moeten Portaal en bewoners met hulp van een onafhankelijk voorzitter het nog eens worden. Een belangrijke reden voor de SP om als enige partij in de gemeenteraad tegen het sloopbesluit te stemmen.

Dat bewonerscommissie en Portaal na alle gebeurtenissen van de afgelopen jaren een overeenkomst hebben gesloten voor het opknappen van 258 woningen in de Zeeheldenbuurt is een succes te noemen, waar de SP blij mee is.

Apart van de discussie over sloop of renovatie voor de woningen van Portaal in de Zeeheldenbuurt hebben de bewonerscommissie en de buurtvereniging de afgelopen maanden met hulp van de o.a. de gemeente Leiden een buurtvisie opgesteld. Aan buurtbewoners is gevraagd hoe zij de Zeeheldenbuurt zien in 2025 en welke kansen bewoners zien voor verbetering van hun buurt. Met en door het enthousiasme van buurtbewoners heeft dit geleid tot allerhande plannen om van de Zeeheldenbuurt een nog mooiere wijk te maken, waar bewoners met uiteenlopende wensen prettig kunnen wonen. Deze plannen worden verder uitgewerkt en zullen op een later moment worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

SP-raadslid Han Dirks: 'Het behoud van betaalbare woningen in de Zeeheldenbuurt en het enthousiasme waarmee buurtbewoners zich inzetten voor hun wijk is heel positief. Er is toekomst voor de Zeeheldenbuurt!'

Meer informatie bij Han Dirks, 06 28738588, email han_dirks@hotmail.com