h

Schriftelijke vragen SP en PvdA: betaalbaar huren, huurders met laagste inkomens ontzien

5 mei 2015

Schriftelijke vragen SP en PvdA: betaalbaar huren, huurders met laagste inkomens ontzien

De fracties van SP en PvdA hebben samen schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. In aanloop naar nieuwe prestatieafspraken tussen gemeente, woningcorporaties en huurders willen beide partijen weten of het college bereid is zelf maatregelen te nemen, om huurders met de laagste inkomens te ontzien en woningcorporaties te vragen de huurverhogingen voor deze huurders niet te verhogen.

De fracties van SP en PvdA verzoeken het college om in gesprek te gaan met woningcorporaties en te vragen om de huur per 1 juli a.s. niet te verhogen voor Leidse huurders. Beide partijen vragen of het college bereid is onderzoek te verrichten naar een woonkostenbijdrage zoals in Amsterdam en Breda is ingevoerd. In deze gemeenten krijgen huurders met de laagste inkomens van de gemeente een tegemoetkoming om de kosten voor de huur en energie makkelijker te kunnen dragen en zijn afspraken gemaakt met corporaties om voor de mensen die deze bijdrage ontvangen, de huur niet te verhogen. Uit de praktijk blijkt dat door de woonkostenbijdrage naar verhouding minder mensen uit huis gezet worden en dat het aantal mensen dat te maken krijgt met schuldhulpverlening daardoor kleiner is.

SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats: “Huren in Leiden moet betaalbaar zijn en blijven. Zowel de woningcorporaties als de gemeente spelen daarin een belangrijke rol.”

De volledige tekst van de schriftelijke vragen die SP en PvdA gesteld hebben is als volgt:

Leiden, 1 mei 2015

Schriftelijke vragen

Betaalbare sociale huurwoningen

Uitgaand van de concept prestatieafspraken 2015-2020 zullen de huren van ongeveer 3.200 sociale huurwoningen van de 16.000 in Leiden boven de aftoppingsgrens komen te liggen. Dit houdt voor de mensen met de laagste inkomens in dat zij door middel van huurtoeslag niet worden gecompenseerd voor het bedrag van de huur dat boven de aftoppingsgrens ligt.  

De kale huurprijs van sociale huurwoningen die worden aangeboden door corporaties in Nederland is in drie jaar tijd met 12 procent gestegen. Het gemiddelde steeg van 503 naar 563 euro. De huur van het totale aanbod (inclusief woningen die corporaties aanbieden in de vrije sector, boven de 710 euro) ligt nu gemiddeld op €605,55. Dat is maar liefst 29 procent hoger dan de gemiddelde kale huurprijs in de bestaande voorraad.

Woningen worden dus fors duurder als ze vrijkomen voor nieuwe huurders. Door huurders in het hele land wordt stevig onderhandeld over de eerstvolgende huurverhoging. Steeds meer huurdersorganisaties boeken daarbij succes en weten hun verhuurder ertoe te bewegen de huurstijging per 1 juli te beperken tot de inflatie of er zelfs helemaal vanaf te zien.

Bronnen :

http://www.woonbond.nl/nieuws/3718

http://www.volkskrant.nl/binnenland/veel-sociale-huurhuizen-belanden-op-...

http://www.huurtoeslag2015.com/stap-2-bepaal-de-aftoppingsgrens/

De PvdA Leiden en SP Leiden hebben kennis genomen van deze berichtgeving en cijfers. Vanuit de Leidse samenleving komt het signaal dat huur en andere woonlasten een te groot deel van het inkomen van huurders gaan beheersen. Bovendien is betaalbaarheid een belangrijk uitgangspunt van de Leidse woonvisie en het beleidsakkoord. Huurders met lage inkomens moeten worden ontzien, door het verhogen van de sociale huurprijzen zoveel mogelijk te beperken en de doorstroming moet bevorderd worden. Deze huurders komen steeds vaker in de knel en daarom moet er iets gebeuren en ook op zeer korte termijn. De politiek moet in actie komen.

Bovenstaande is voor de fracties van de PvdA en SP dan ook aanleiding om het College op grond van artikel 45 van het reglement van orde de volgende vragen te stellen:

1. Is het college bereid een uiterste inspanning te verrichten, nog voor de aankomende huurverhogingdatum van 1 juli 2015, door stevig te onderhandelen over het niet verhogen (bevriezen) van de huren van de sociale huurwoningen in het overleg met de corporaties? Zo nee, waarom niet?

2. Is het college bereid een onderzoek in te stellen naar wat de mogelijkheden zijn om een woonkostenbijdrage voor kwetsbare groepen financieel betekent voor Leiden (naar het voorbeeld van bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam)? Zo nee, waarom niet?

3. Is het college bereid samen met de woningbouwcorporaties ervoor te (gaan) zorgen dat de juiste mensen in de juiste woning terecht komen met de juiste huur in hun situatie? Bijvoorbeeld door bij de toewijzing van een woning op grond van de huisvestingsverordening te beoordelen of de huur van een woning in overeenstemming is met het inkomen van de nieuwe huurder? Zo nee, waarom niet?

4. Is het college bereid de mogelijkheden te onderzoeken van een financieel vangnet (bijvoorbeeld d.m.v. tijdelijke huurgewenning) voor inwoners die werkeloos (reorganisaties, faillissement, geen verlening tijdelijke arbeidscontracten) zijn geworden (dus in de WW-uitkering komen en zakken naar 70% van het laatst verdiende loon of minimum loon) en als gevolg daarvan enorm in inkomen dalen?  Daarmee wordt voorkomen dat zij gedwongen worden snel te moeten verhuizen, terwijl de praktijk uitwijst dat doorstroming op de woningmarkt in de huidige situatie bijna niet mogelijk is?
(Voor inwoners die in de bijstand (WWB) komen bestaat een sociaal vangnet wel) Zo nee, waarom
niet?
Meer informatie bij Julian van der Kraats via 06 15 04 28 22, of email jvdkraats.sp@gmail.com

U bent hier