SP Leiden voert actie voor behoud ROC Leiden

22 juni 2015

SP Leiden voert actie voor behoud ROC Leiden

Een klein groepje SP'ers was op 22 juni aanwezig bij de acties die docenten en leerlingen vandaag voerden voor het behoud van het ROC Leiden. De leerlingen en docenten demonstreerden bij de twee locaties: aan de Lammenschansweg en bij het Centraal Station.

Ries van Walraven, Leids raadslid voor Onderwijs: "Het was een goede actie. We kregen veel vragen over het standpunt van de SP-fractie omtrent de motie van de VVD waarin staat dat het ROC Leiden maar failliet moet gaan. Wij zijn daar tegen. Het gaat om te veel leerlingen, namelijk 9000. Die kun je niet in de kou laten staan".

SP-kamerlid Jasper van Dijk heeft sterk zijn bedenkingen. Wanneer de SP instemt met de doorstart, dan spekt de partij indirect vooral de kas van textielmiljardair Jan Zeeman.

Zijn bedrijf is de ontwikkelaar en eigenaar van de twee majestueuze onderwijspaleizen die ROC Leiden aan de rand van de financiële afgrond brachten. Dat is geen prettige gedachte voor SP'ers. Jasper van Dijk is bovendien bang dat 40 miljoen niet genoeg is om het ROC te redden. Maar een goed alternatief is er ook niet. Ries van Walraven: " Vergeet niet dat het de landelijke politiek is geweest die de schoolbestuurders zoveel macht heeft gegeven!"

Voor meer info: Ries van Walraven, ries.vanwalraven@planet.nl, telefoon 06 5775 6366