SP: 'Niet terugkomen op renovatiebesluit Kooi'

29 juni 2015

SP: 'Niet terugkomen op renovatiebesluit Kooi'

Foto: Han Dirks

De Leidse SP fractie heeft tijdens de vergadering van de commissie Stedelijke ontwikkeling van 25 juni jl. vragen gesteld aan wethouder Laudy over de berichtgeving dat woningbouwvereniging De Sleutels een onderzoek wil doen naar sloop en nieuwbouw van 127 woningen van de 'centrale blokken' in de Kooi.

Daarmee gaat De Sleutels volledig voorbij aan de bestaande afspraken met de bewonerscommissie Oude Kooi en een besluit van de gemeenteraad in 2010 over renovatie van deze woningen. De SP ziet geen nieuwe feiten of omstandigheden die ertoe leiden dat de geldende afspraken herzien zouden moeten worden, zodat een nieuw onderzoek naar sloop en nieuwbouw overbodig is en slechts leidt tot nieuwe onzekerheid voor betrokken bewoners. Het college heeft toegezegd te willen bemiddelen tussen de corporatie en de bewonerscommissie als dat nodig is.

De discussie over de toekomst van de Kooi is wat de SP betreft gevoerd met als uitkomst dat de Kooi gerenoveerd zal worden, met uitzondering van de 'noordelijke blokken'. Niet alleen ligt er een akkoord op hoofdlijnen, ondertekend door De Sleutels en bewonerscommissie (2009), er is ook een sociaal statuut, ondertekend door de zelfde partijen (2011) en een besluit van de gemeenteraad uit 2010. Aan dit resultaat is destijds een debat voorafgegaan, waarbij de verschillende argumenten grondig zijn gewogen. Daarbij is gebruik gemaakt van verschillende rapporten en inzichten. Het argument van De Sleutels op dit moment, dat renovatie in kosten vergelijkbaar is met nieuwbouw van woningen is op ook toen meegenomen.

Zie ook dit artikel op Sleutelstad, met een radiointerview met Han Dirks, http://sleutelstad.nl/2015/06/26/buurtvereniging-de-kooi-tegen-sloop-stop-de-sleutels/

SP-raadslid Han Dirks: 'Het behouden van de Kooi is de moeite waard en garandeert het behoud van betaalbare woningen voor Leiden die bovendien als wijk ook vanuit cultuur historisch oogpunt enorm belangrijk is'.

De SP vindt dat de gemaakte afspraken moeten worden nagekomen in plaats van nu opnieuw onderzoek te doen naar de wenselijkheid van renovatie. Dat leidt slechts tot nieuwe onzekerheid voor bewoners, terwijl er geen nieuwe feiten of omstandigheden zijn die ertoe leiden dat een andere afweging gemaakt moet worden voor de woningen van de Kooi. Wethouder Laudy heeft in reactie op gestelde vragen van de SP aangegeven af te wachten wat het resultaat is van overleg tussen De Sleutels en de bewonerscommissie, maar bereid te zijn tot bemiddeling tussen beide partijen als dat nodig is.

Meer info bij Han Dirks, e-mail han_dirks@hotmail.com of telefoon 06 28738588.