h

SP tevreden met verkeersplannen

7 juni 2015

SP tevreden met verkeersplannen

Bij de vorige raadsvergadering zijn belangrijke besluiten genomen over hoe de gemeente Leiden gaat zorgen voor beter openbaar vervoer, meer gebruik van de fiets en betere doorstroming van auto’s. Belangrijk onderdeel daarvan is de ‘aggloring’,  een ringweg rond (en door) Leiden en Leiderdorp.

Door de ringweg moet er meer ruimte komen voor openbaar vervoer en langzaam verkeer in de centra van Leiden en Leiderdorp. SP-fractievoorzitter en verkeerswoordvoerder Julian van der Kraats: “De plannen zijn eindelijk goed in evenwicht voor alle vormen van vervoer en ze zijn tot stand gekomen in goede samenwerking met Leiderdorp. Daarom kan de SP ook instemmen met deze plannen, hoewel er wel heel erg veel geld naar asfalt gaat.”

Ruimte voor OV en fiets

De aggloring zal bestaan uit de A4, de RijnlandRoute, de A44, de Plesmanlaan en de Willem de Zwijgerlaan en in Leiderdorp de Oude Spoorbaan en de N446. Waar nodig zullen deze wegen geschikt gemaakt worden voor een grotere en vlottere doorstroom van verkeer. Tegelijk zal de hele binnenstad van Leiden een 30 km/u-gebied worden en worden er nog enkele andere verkeersbeperkende maatregelen genomen. Dit zal er voor zorgen dat autoverkeer vaker om de agglomeratie dan er dwars doorheen zal rijden. Dat biedt weer ruimte voor openbaar vervoer en fietsverkeer. De plannen voor beter openbaar vervoer en betere fiets- en wandelroutes liggen al klaar. Meer informatie voor de aggloring vindt u op de website van de gemeente Leiden.

Geen ringweg door De Kooi maar juist rustiger

De ringweg loopt dus niet door De Kooi, zoals bij de laatste versie van de plannen, maar om Leiderdorp heen. Een voor de SP heel erg belangrijk punt. Tegelijk wordt de Spanjaardsbrug afgesloten voor autoverkeer. Daardoor zal er minder (auto)verkeer  van de Sumatrastraat gebruik maken dan nu.

Ook in de Transvaalbuurt wordt het rustiger. De Morsweg zal ingericht worden als éénrichtingsweg, waardoor er niet alleen veel minder verkeer zal komen te rijden, maar de kruising met de Haagweg ook veel eenvoudiger wordt. De dagelijkse files naar dat kruispunt toe zullen dan eindelijk tot het verleden behoren.

Er  moet nog veel gebeuren

Met deze plannen zijn de grote lijnen vastgelegd. De komende tijd worden ze verder uitgewerkt. Daarbij zijn er een aantal zaken waar de SP extra op zal letten. Het grootste nadeel van de plannen is dat er meer autoverkeer over de Willem de Zwijgerlaan en de Plesmanlaan zal komen te rijden. Hoe de extra overlast daarvan precies beperkt gaat worden is nog de vraag. Waar de SP ook scherp op zal letten is de oversteekbaarheid van de aggloring. Dat bleek achteraf bij de herinrichting van de Willem de Zwijgerlaan toch nog een probleem, de SP wil dat de gemeente niet nogmaals dezelfde fout maakt.

Meer informatie: Julian van der Kraats, jvdkraats.sp@gmail.com, tel 06-15042822

U bent hier