Algemene beschouwingen (2)

9 juli 2015

Algemene beschouwingen (2)

Bij de laatste vergadering van de raad vóór het reces hield de raad het tweede deel van de algemene beschouwingen. Daarbij ging het vooral over de wijzigingsvoorstellen. De belangrijkste gingen over het open houden van de bibliotheek in de Merenwijk (die blijft open) en over het aanpassen of anders invullen van verschillende andere bezuinigingen.

De SP diende een voorstel in dat ook werd aangenomen, om bezuinigingen op muzieklessen te verzachten. En de SP kreeg de toezegging dat het nieuwe Leidse Handelshuis, dat voor een deel de taken van de Kamer van Koophandel gaat overnemen, ook goed te vinden moet zijn voor álle ondernemers, ook kleine ondernemers en mensen met een uitkering die willen beginnen met ondernemen.

Lees hieronder de speech van fractievoorzitter Julian van der Kraats.

“Bij de algemene beschouwingen heb ik al gezegd wat voor de SP de hoofdpunten zijn de komende jaren: in de eerste plaats de veranderingen op het gebied van zorg en welzijn en die op het gebied van participatie. Maar we staan daar nog wel voor enorme uitdagingen. Uitdagingen die we in deze gemeente volgens ons wel goed aankunnen, althans beter dan de meeste andere gemeentes, omdat we veel geld hebben gereserveerd en omdat we goede keuzes hebben gemaakt over de manier waarop we dat willen gaan doen. Daarbij spelen de twee thema’s van het coalitie-akkoord, samenwerken en innoveren, een belangrijke rol. En, voor ons heel belangrijk, het principe van de menselijke maat en het idee dat voorkomen beter is dan genezen.

Een ander belangrijk thema is de stijgende woonlasten. We zullen de gemaakte afspraken met de woningbouwcorporaties daarover de komende jaren nog moeten herzien gezien de veranderende wetgeving, en omdat dat probleem groeit.

En we zullen de komende jaren de uitvoering zien van veel plannen waar we de afgelopen tijd besluiten over hebben genomen; de plannen rond duurzaamheid, de plannen voor openbaar vervoer, fiets en openbaar vervoer en nog veel meer.

Waar we ook mee aan de slag moeten is de voorgenomen bezuiniging op subsidies. Daar gaan de meeste wijzigingsvoorstellen die voor vanavond op de agenda staan ook over. Een hele belangrijke is wat ons betreft die over de wijkbibliotheek in de Merenwijk. Elke bibliotheek is een tempeltje van onze cultuur. Daar moeten we zuinig op zijn, daarom tekenen we ook mee met het voorstel dat de PvdA daarover zal indienen. Voorzitter, ik weet dat ik het officieel niet over wijzigingsvoorstellen mag hebben die nog niet zijn ingediend, maar aangezien wij meetekenen denk ik dat ik hier nu wel mee weg kan komen.

GroenLinks dient ook een belangrijk voorstel in, om de kaasschaaf op subsidies in de jaren 2018 en 2019 niet over die kaas te trekken, als de financiële situatie dat op dat moment toelaat. Dat voorstel zullen we van harte steunen.

En we dienen samen met GroenLinks een motie in die het college vraagt bij de tweede bestuursrapportage te proberen de bezuiniging op muzieklessen nog iets uit te stellen, zodat BplusC in staat is om die op een verantwoorde manier in te vullen. Voor kinderen is het al geregeld via het Jeugd Cultuurfonds, maar voor volwassenen met een laag inkomen nog niet. BplusC heeft aangegeven nog wat meer tijd nodig te hebben om alternatieven uit te werken, vandaar deze motie.

En over mensen met een laag inkomen gesproken, er zijn ook veel ondernemers en ZZP’ers met een laag inkomen. Toen de Kamer van Koophandel nog in Leiden was, gaven deze ondernemers aan veel te hebben aan de ondersteuning die ze daar konden krijgen. Nu we in Leiden aan de slag gaan met het Leids Handelshuis zouden we graag dat deze ondernemende mensen daar opnieuw de ondersteuning kunnen krijgen die ze verdienen. Samen met de PvdA en GroenLinks dienen we daar een motie over in."