Persbericht: Provincie maakt plan voor verkeersveilige en bij-vriendelijkere bermen

25 september 2015

Groen, verkeersveilig, gebiedseigen én bij-vriendelijk. Dat zijn belangrijke punten voor het nieuwe beleidsplan voor bermbeheer dat het provinciebestuur gaat maken.

Deze toezegging deed gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) gisteren aan Statenlid Lies van Aelst van de SP.

De Statencommissie Verkeer en Milieu besprak gistermiddag de brief van gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) over obstakelvrije zones en bomenkap langs provinciale wegen. Een eerder rapport van de ANWB  stelde dat duizenden bomen wellicht zouden moeten wijken vanwege de verkeersveiligheid.
De SP heeft twijfels over de noodzaak van eventuele massale bomenkap langs provinciale wegen. Het onderwerp leidde in heel de provincie tot veel protest. Van Aelst deed een voorstel voor een nieuwe brede visie op bermbeheer. Dit voorstel kreeg brede steun van de partijen in Provinciale Staten.

Het nieuwe plan moet verkeersveiligheid en de ecologische mogelijkheden van bermen optimaal combineren. Dat betekent het beste zaadmengsel inzaaien, op het juiste moment maaien, de juiste bomen, struiken, bosjes of hagen planten en zorgen voor zo veel mogelijk groen door groene geluidswallen. Bosjes, struiken of hagen kunnen goede verkeersveilige alternatieven vormen op plekken waar bomen langs provinciale wegen niet mogelijk zijn. Daarnaast is het een goede oplossing voor bijen, vlinders en andere insecten. Dit doordat ze snel groeien en, door te variëren in soorten, lang bloeien.

Volgens initiatiefnemer Van Aelst past deze beplanting ook historisch gezien goed in het landschap. ‘Bomen afwisselen met struiken en hagen is landschappelijk echt een verrijking. Plus dat het dus goed is voor bijen, vlinders en andere dieren, oftewel voor het hele ecosysteem’.

Tijdens de vergadering bleek opnieuw dat voor het beste bermbeheer ook de samenwerking met imkers, boeren, gemeenten en omwonenden belangrijk is. Gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) zegde toe ook dit punt in het nieuwe provinciale beleidsplan voor bermbeheer op te nemen.

Voor meer informatie: SP-Statenlid Lies van Aelst, telefoonnummer 06- 5160 2054, of e-mail: lvaelst@sp.nl