SP houdt manifestatie tegen geweld

20 september 2015

SP houdt manifestatie tegen geweld

Gisteren hield de Leidse SP, gesteund door PvdA en de Partij voor de Dieren, een protestbijeenkomst. Aanleiding was de mishandeling van de koster van de Hartebrugkerk, afgelopen dinsdag.

De deelnemers verzamelden zich voor de deuren van de Hartebrugkerk. De kerk zelf was nog niet toegankelijk vanwege het technisch onderzoek. Tijdens het wachten deelden ze rode SP-hartjes uit met de tekst: 'Een hart tegen geweld, een hart voor elkaar'. Meer dan 200 hartjes werden zo uitgereikt aan passanten op de Haarlemmerstraat.

Tussen de vele SP'ers zijn Dick de Vos van de PvdD en Helma Baart van de PvdA te zien. Verder enkele sympathisanten. Zo liepen de zwager van de mishandelde koster mee en de diaken van de hervormde kerk.

Na een paar honderd meter liep de groep naar het terrein van de Marekerk. Hier sprak mede-organisator Mustafa Kus, SP-bestuurslid, de deelnemers toe. Hij memoreerde de aanleiding voor de manifestatie, Hij prees de vertegenwoordigers van PvdA en PvdD voor de gedeelde bezorgheid. De aangevallen man was een christen, maar moslims, christenen en atheïsten stonden hier door en naast elkaar om hun medeverantwoordelijkheid voor de samenleving te tonen.

PvdD'er Dick de Vos was de tweede spreker. Hij zei dat zijn partij tegen geweld was tegen elk levend wezen en dat het goed was om ons hier en nu tegen geweld in zijn geheel uit te spreken. Hij gaf de SP'ers een belangrijk compliment: alleen de SP is in staat een bliksemactie op te zetten, zo snel en toch zo correct. Hij sprak zijn dank uit aan de SP voor dit initiatief en dat ze zo snel hadden gehandeld.

Daarna was het de beurt aan de PvdA'er Helma Baart. Ze sprak zich uit tegen al het geweld, of dit nu op straat is of in een kerk, dat maakt niet uit. Helma stelde dit initiatief zeer op prijs.

De zwager van de koster, dhr Piet Heijmans, sprak de deelnemers toe. Hij loofde het initiatief van de SP en bedankte alle aanwezigen namens de koster. De koster is nu thuis en hij had hem verteld het zeer fijn te vinden dat de SP dit zo oppakt. Het doet hem goed om te zien dat mensen voor elkaar opkomen, het heeft hem psychisch ook heel veel goeds gedaan.

Ook de diaken van de hervormde kerk in Leiden, dhr Bert Verweij, stak de deelnemers een hart onder de riem. Hij wilde de SP namens de kerk bedanken dit initiatief te hebben genomen. Een kerk is een plek van rust. Een plek waar mensen komen om tot rust te komen op momenten dat ze daar behoefte aan hebben. Zo'n incident verstoort dat rustgevende karakter van de kerk enorm en daarom was hij blij met dit manifest. Blij dat we laten horen en zien dit niet te accepteren. Dank aan de SP!

SP-bestuurslid Yvonne sprak ook nog een kort woordje. Ze sprak over de vluchtelingen die allemaal slachtoffer waren van geweld en dat Nederland zijn best zou moeten doen om die mensen goed op te vangen.

Vervolgens zongen de deelnemers het liedje 'We shall overcome'.

Als afsluiter nam de manifestatie een minuut stilte in acht.

SP, PvdA en PvdD poseerden nog even samen

SP-wethouder Roos van Gelderen was graag aanwezig geweest bij de manifestatie, helaas was haar ochtendafspraak uitgelopen. Ze kwam net aan toen de manifestatie werd afgesloten.

Zie ook dit artikel in Leidsch Dagblad: