FNV en SP Leiden voerden samen actie voor Achmea-kantoor

23 oktober 2015

FNV en SP Leiden voerden samen actie voor Achmea-kantoor

Foto: SP

Op 22 oktober om 16.00 uur stonden zo'n 80 FNV'ers die in de zorg werken en een aantal SP'ers voor het enorme gebouw van Achmea. Ze stonden daar om te protesteren tegen de proef van Zilveren Kruis / Achmea 'Zorg in de Wijk'. Er werden toespraken gehouden en er werd gediscussieerd met de directeur van de Leidse vestiging van Achmea. SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven hield ook een toespraak.

Van Gerven vertelde dat hij een motie had ingediend om het plan tegen te houden maar dat helaas een meerderheid van de Kamer tegenstemde. Hij moedigde iedereen aan door te gaan met de strijd tegen het steeds machtiger worden van de zorgverzekeraars.

De zorgverzekeraar is een proef gestart in 3 gemeenten waar de zorgaanbieders op wijkniveau moeten inschrijven voor wijkverpleging. De zorgaanbieder krijgt 100% van het tarief voor cliënten die zorg ontvangen van een door Zilveren Kruis Achmea gegunde aanbieder, voor overige cliënten krijgt de aanbieder maar 75% van het tarief.

"Het gevolg is dat er binnen één gemeente verdeeldheid ontstaat over de financiering, keuze en kwaliteit van de zorg", zegt Cor de Beurs, bestuurder FNV Zorg & Welzijn. "Wij willen daarom dat deze proef in Utrecht, Ommen-Hardenberg en Zwolle zo snel mogelijk stopt!"

Meer informatie: mw. Ries van Walraven, raadslid Zorg & Welzijn, of e-mail: ries.vanwalraven@planet.nl, 06-57756366