SP stelt schriftelijke vragen n.a.v. weghalen van begroeiing langs wateren.

15 oktober 2015

SP stelt schriftelijke vragen n.a.v. weghalen van begroeiing langs wateren.

Naar aanleiding van aanwijzingen dat er op veel plekken in Leiden Noord/Merenwijk slootkanten en wateren werden schoon gemaakt en de begroeiing werd weggehaald hebben wij gemeend hier een aantal vragen over te moeten stellen.
Samen met de Partij voor de Dieren en Groen Links zijn de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Welke datumgrenzen hanteert de gemeente bij het beschermen van broedvogels? Is het gemeente bekend dat o.a. meerkoeten nog tot laat in de zomer broeden en jongen krijgen?

2. Heeft er op die specifieke plek een ecologisch onderzoek plaatsgevonden? Zo nee, waarom niet en zo ja wanneer en door wie ,en zijn deze nesten dan niet ontdekt?

3. Wordt er bij ecologisch onderzoek in Leiden gebruik gemaakt van het Natuurmeetnet, waarneming.nl of kennis van lokale vogelaars? Zo nee, waarom niet?

4. Wat zijn de gebruikelijke onderzoeken van de gemeente bij het weghalen en helemaal kaal maken van een waterpartij?

5. Waarom wordt er niet een stuk groen gespaard, zodat dieren er een toevlucht kunnen zoeken? Is het college het met ons eens dat het helemaal weghalen van al het riet,bosschages of ander groen, niet alleen de bescherming voor vogels wordt weggehaald, maar ook de habitat van vele andere dieren, die er leven of voedsel zoeken? Worden er compenserende maatregelen genomen?

6. Het is niet de eerste keer dat een complete oevervegetatie wordt verwijderd. Hoe kan de gemeente het streven naar meer biodiversiteit rijmen met het feit dat dat nesten worden verstoord of gehele habitats worden vernietigd?

Voor meer info: Alexandra van den Berg, 06-2512 2322, of e-mail: volkstuintje44@gmail.com