SP: thema wonen en zorg op politieke agenda

2 november 2015

SP: thema wonen en zorg op politieke agenda

Tijdens de behandeling van de begroting voor 2016, heeft SP-raadslid Han Dirks het college gevraagd extra aandacht te besteden aan het thema wonen en zorg. Verschillende ontwikkelingen maken, dat er grote uitdagingen te verwachten zijn bij de huisvesting van ouderen en mensen met een bijzondere zorgvraag. Het college is dat met de SP eens en wil daarom voor de zomer van 2016 met de gemeenteraad in gesprek, over uitdagingen en de mogelijke oplossingen in Leiden.

De Leidse SP-fractie is blij dat het college hiermee aan de slag gaat.

Het aantal ouderen zal als gevolg van de vergrijzing snel toenemen. Bovendien kunnen als gevolg van besluitvorming op landelijk niveau minder mensen gebruik maken van voorzieningen zoals het verzorgingshuis of GGZ-instellingen en Jeugdzorg. De mensen waar het over gaat, zullen langer in hun eigen huis moeten blijven wonen. Daarnaast gaat de uitstroom uit de maatschappelijke opvang als gevolg van een te beperkt aantal beschikbare woningen langzamer dan gewenst is.

SP-raadslid Han Dirks: 'Voor al deze mensen is het hebben van geschikte woonruimte en aanbod van de juiste zorg een belangrijk vereiste. De gemeente Leiden wordt voor grote uitdagingen gesteld en daarom heb ik dit thema op de politieke agenda willen zetten. Ik ben blij dat het college er ook zo over denkt.'

De SP-fractie zal de ontwikkelingen als het gaat om wonen en zorg scherp blijven volgen en concrete voorstellen doen, om tot een oplossing te komen voor de bestaande uitdagingen.

Meer info bij Han Dirks, telnr 06-28738588, of e-mail han_dirks@hotmail.com