SP trots op goede opvang vluchtelingen

1 november 2015

SP trots op goede opvang vluchtelingen

De SP Leiden is erg blij dat er een plek gevonden is voor de vluchtelingen die naar onze regio zijn gekomen, waar ze langere tijd kunnen blijven. Het oude gebouw van TNO aan de Wassenaarseweg is geschikt gemaakt voor bewoning door 250 mensen voor de duur van een jaar. Daarmee komt er een einde aan de carroussel van verhuizingen van tijdelijke opvang naar tijdelijke opvang, die niet alleen erg vervelend was voor alle betrokkenen maar ook in strijd met de rechten van het kind. SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats: “Ik hou goed contact met deze mensen, en ze zijn echt ontzettend blij dat we in Leiden deze plek voor ze hebben kunnen vinden. Ze zijn enorm dankbaar voor de gastvrijheid. Ik ben er trots op dat Leiden op deze manier nog steeds laat zien dat we Stad van de Vluchtelingen zijn, door deze mensen op een gastvrije manier te onvangen”.

Ondertussen is de gemeente met een 'task-force' bezig om te zoeken naar nieuwe ruimte voor andere asielzoekers, die al een verblijfsvergunning hebben. Op die manier komt er ruimte bij het COA om nieuwe vluchtelingen op te vangen. Tegelijk wordt er gezocht naar ruimte voor andere mensen die dringend een dak boven het hoofd nodig hebben, zoals mensen die vanuit de daklozenopvang willen en kunnen doorstromen naar een eigen plekje. Om dit te realiseren zal er ongebruikte en leegstaande ruimte getransformeerd moeten worden naar nieuwe woonruimte. De gemeente verwacht nog enige tijd nodig te hebben om het onderzoek te voltooien en de plannen te presenteren.

Meer info bij Julian, telnr 06-1504 2822, of e-mail jvdkraats.sp@gmail.com