SP update: centrale blokken Kooi

2 november 2015

SP update: centrale blokken Kooi

Op initiatief van de SP heeft de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling gesproken over de centrale blokken van de Kooi. Directe aanleiding is het onderzoek van Woningbouwvereniging naar mogelijke sloop van 127 woningen in de Kooi enerzijds en de door het college geboden mogelijkheid tot tijdelijke verhuur van deze woningen anderzijds.

De SP heeft het college opgeroepen er scherp op te zijn dat de belangen van bewoners worden beschermd. Het college wacht de definitieve standpuntbepaling van De Sleutels af.

De Leidse SP vindt dat de woningen in de Kooi gerenoveerd moeten worden, zoals is afgesproken in 2010/2011 tussen De Sleutels en de  Bewonerscommissie. Bovendien vindt de SP dat het college het verzoek tot tijdelijke verhuur van de woningen te gemakkelijk heeft goedgekeurd. In afwijking van de normale gang van zaken bij de beoordeling van dergelijke verzoeken, keurt het college dit verzoek nu goed voorafgaand aan een bewonerspeiling.

Bovendien geldt deze toestemming voor alle 127 woningen, niet alleen voor de woningen die op dit moment leeg staan. De SP waarschuwt voor een te ruime toepassing van de Leegstandswet.

Uit de bespreking in de commissievergadering is gebleken, dat met betrekking tot het toestaan van tijdelijke verhuur, alleen de PvdA fractie het standpunt van de SP deelt. Dat geldt overigens niet als het gaat om een mogelijk verzoek tot sloop van De Sleutels. Net als de SP zijn een aantal partijen tegenstander van sloop in de Kooi, andere fracties staan daar (zeer) kritisch tegenover. De SP-fractie heeft het college met klem gevraagd zich ervan te vergewissen, dat de belangen van de bewoners worden geborgd en dat een mogelijk onderzoek naar draagvlak onder de betrokkenen zorgvuldig plaatsvindt. Dat heeft het college toegezegd, maar wacht vooralsnog een mogelijk verzoek van De Sleutels af.

Zie ook deze link, het interview met Han op Sleutelstad.fm.

Meer informatie bij Han Dirks, telnr 06-28738588 of e-mail han_dirks@hotmail.com