Leiden voorbeeldgemeente bij uitvoering Wmo

3 december 2015

Leiden voorbeeldgemeente bij uitvoering Wmo

Uit het rapport 'Vinger aan de pols' door de ANBO, de belangenorganisatie voor senioren, van 1 november 2015 blijkt dat Leiden één van de vier gemeenten in Nederland is die het goed doen bij de uitvoering van de Wmo. Leiden houdt rekening met de situatie van de inwoners. Ries van Walraven, SP-raadslid Zorg en Welzijn: "We zijn hier enorm blij mee. Onze wethouder, Roos van Gelderen, heeft hier ongelooflijk hard aan gewerkt. Het is goed dat we ook mensen met een smalle beurs de zorg kunnen geven die ze nodig hebben!"

De drie andere gemeenten die het goed doen met de Wmo zijn Aalten, De Ronde Venen en IJsselstein. Het rapport stelt verder dat gemeenten van elkaar moeten leren en moeten kijken naar de gemeenten waar het goed gaat. Het onderzoek gaat uit van de volgende criteria:

• hulp bij het huishouden die optimaal recht doet aan inkomen en situatie cliënt;
  • verschillende vormen van financiële regelingen;
  • de wijze hoe het ‘onderzoek op grond van de Wmo’ wordt uitgevoerd is zo transparant mogelijk (informatie over de gehele procedure en geen standaard algemene tekst);
  • een brede definitie van het begrip mantelzorger en wie hier onder valt;
  • een pakket aan mantelzorgondersteuning dat naast het mantelzorgcompliment ook uit andere vormen bestaat;
  • ruime mogelijkheden voor cliëntondersteuning;
  • duidelijke informatie op de website over mogelijkheid van onafhankelijke cliëntondersteuning;
  • ontbreken strikte criteria woningaanpassingen.

De link naar het volledige rapport van de ANBO:

Voor meer informatie: Ries van Walraven, raadslid Zorg en Welzijn, ries.vanwalraven@planet.nl, 06-57756366