h

SP-hulpdienst: de online belastingaangifte kritisch beschouwd

11 maart 2016

SP-hulpdienst: de online belastingaangifte kritisch beschouwd

Heimwee naar het vertrouwde gedownloade aangifteprogramma?

Paul Day en zijn collega’s van de Leidse SP-hulpdienst bieden al vele jaren hulp bij het invullen van de belastingaangifte. Zij hebben een vaste klantenkring opgebouwd van vele honderden Leidenaren en mensen uit de buurgemeenten die op de expertise van het team vertrouwen – en er komen nog elk jaar nieuwe klanten bij. Dit jaar is het vertrouwde aangifteprogramma verdwenen en kan alleen online aangifte worden gedaan. Het team constateert geen verbetering.

Iedereen die belastingaangifte 2015 wil doen of moet doen weet inmiddels dat je dat alleen online kan doen, via Mijn Belastingen, of via de app. Het vrij te downloaden aangifteprogramma bestaat niet meer.

Is dat nou vooruitgang of – na het verdwijnen van de blauwe envelop - opnieuw slecht uitgedacht beleid van staatssecretaris Wiebes?

Nee, zeg ik, geen vooruitgang. Vroeger  had je het programma op je PC, je kon op je gemak de aangifte invullen (en op proef), je hoefde niet online te zijn. Dat moest pas wanneer je de aangifte echt ging versturen. Nu: je moet online inloggen… en dat is niet altijd raak nu de staatssecretaris maar 40.000 inlogmogelijkheden tegelijkertijd heeft aangeschaft.  Geen probleem zegt u? Nee, misschien niet wanneer je als individu je eigen aangifte invult, je probeert het gewoon een kwartiertje later weer. Maar als vrijwilliger bij de Leidse SP-hulpdienst die, met nog 4 andere collega’s samen,  per dag 50 tot 60 brave burgers met hun aangifte helpt is het een ander verhaal. Je werkt dan met een strak schema en als dan 5 mensen niet kunnen inloggen, loop je in een keer achter de feiten én – vervelender - de tijd aan!

En als het eenmaal lukt om in te loggen met de Digid-code van de cliënt, kom je de raarste dingen tegen. Ik noem een voorbeeld. Voor een (echt)paar of stel log je in met de code van nr. 1, daarna met de code van nr. 2. Oké, denk je dan, nu kan ik verder… mispoes. Je moet opnieuw inloggen met de code van nr. 1 voordat je echt aan de aangifte kan beginnen. En besluit de cliënt de aangifte te versturen dan moet je weer inloggen met nr. 1 én nr. 2!

Bent u er nog? Ja, dus vijf keer inloggen!! In het oude programma log je per persoon één keer in, alleen bij het versturen.

En dan die verkapte bezuiniging die volgens velen in de nieuwe online-omgeving zit. Veel ouderen, en ook chronisch zieken maken gebruik van de service die de Leidse SP-hulpdienst biedt om op kantoor of via een huisbezoek aangifte te doen. Dat is een doelgroep die gemiddeld vaker hoge zorgkosten heeft, waardoor ze bij het aangifte doen vaak in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de specifieke zorgkosten. Dat was prima geregeld. In het oude programma was, naast de eventuele belastingteruggave, namelijk zichtbaar of de cliënt in aanmerking kwam voor die tegemoetkoming en hoe hoog die dan wel was. In het nieuwe programma is dat compleet verdwenen. Navraag via de belastingtelefoon leverde slechts op dat medewerkers het met mij eens waren dat de tegemoetkoming niet zichtbaar was in het programma en die, en dat is natuurlijk veel erger, simpelweg niet konden aangeven of de aangifteplichtige daar nog recht op had, en er wel of niet over geïnformeerd zou worden. Onzekerheid troef, ik weet dus niet wat ik tegen de mensen moet zeggen. Vorig jaar kwam u wel in aanmerking, maar nu???

Uiteraard heb ik in de toelichting op de website van de belastingdienst gekeken en heb ik kunnen zien dat cliënten mogelijk wel in aanmerking komen voor die tegemoetkoming, iets wat de medewerker me overigens ook had kunnen zeggen! De voorbeeldberekening is echter zo ingewikkeld dat ik die onmogelijk voor elke cliënt ter plekke kan maken, dus de onzekerheid blijft en de cliënt gaat er vanuit dat het wel niets zal worden: ‘Ze zijn toch alsmaar aan het bezuinigen’.  

Deugt er nou helemaal niets aan de nieuwe online-manier? Natuurlijk wel. De opmaak ziet er goed uit, de groepering is goed, het (ingewikkelde) gedoe met drempels is overzichtelijker, de uitleg is bijna altijd duidelijk en het printprogramma is prima.

Maar toch, als je veel cliënten achter elkaar helpt is het bewerkelijker dan het oude programma en de afhankelijkheid van het online moeten inloggen geeft onzekerheden, vooral met slechts 40.000 inlogmogelijkheden tegelijk. Zuinigheid is niet altijd alles, het moet ook werkbaar zijn.

Ik ben benieuwd wanneer dit slecht uitgedachte nieuwe beleid gaat opvallen en de staatssecretaris ermee geconfronteerd gaat worden.

Paul Day, coördinator SP-hulpdienst Leiden,
tel. 06-46653316

U bent hier