COA ontruimt Wassenaarseweg

24 mei 2016

COA ontruimt Wassenaarseweg

Het COA heeft vandaag tot ieders verrassing besloten te stoppen met het opvangen van vluchtelingen aan de Wassenaarseweg. In elk geval worden de mensen die er nu zijn vanaf morgenochtend verplaatst naar asielzoekerscentra, in afwachting van permanente woonruimte. De actie van het COA is zo van stel op sprong, dat zelfs een officiële reactie van het COA zelf nog ontbreekt. SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats: “Deze actie past in het patroon dat we de laatste tijd hebben gezien, dat het COA niet goed is in samenwerken en niet goed is in communiceren. Bijvoorbeeld met de vele vrijwilligers die zich in hebben gezet voor deze mensen. Nota bene stond voor vrijdag aanstaande de feestelijke opening gepland van het gebouw van de gemeente naast het COA, waar vrijwilligers van alles en nog wat hebben georganiseerd en hadden willen organiseren. Het enige lichtpunt is wel dat de mensen die nu verplaatst worden ergens naartoe gaan waar ze beter behandeld worden”.

Tot ieders verrassing

Ook voor de gemeente komt de ontruiming als een verassing. Het was wel bekend dat het COA moeite had om goede opvang te regelen, en ook dat ze niet ‘verplicht’ zijn om mensen op te vangen nadat ze een status (verblijfsvergunning) hebben gekregen. Mensen met een status gaan normaal vanuit noodopvang naar een AZC (asielzoekerscentrum) waar ze wachten op definitieve huisvesting. Maar iedereen ging ervan uit dat het COA deze mensen zou opvangen totdat duidelijk was waar ze terecht zouden komen. Veel mensen hebben inmiddels een band met Leiden, en het idee was (en is) om te proberen iedereen die dat graag zou willen, waar mogelijk ook in Leiden te huisvesten en te laten doorstromen vanuit het COA aan de Wassenaarseweg. Ook al gaan de mensen nu naar AZC’s elders, daar wordt nog steeds aan gewerkt.

Leiden blijft gastvrij

Ondanks dat het op het einde nogal rommelig loopt, is het natuurlijk heel goed dat Leiden zijn steentje heeft bijgedragen aan het opvangen van vluchtelingen, en de SP hoopt dat we ook in de toekomst voor vluchtelingen die noodopvang nodig hebben klaar blijven staan. De SP is ook erg trots op de manier waarop Leiden deze mensen heeft ontvangen. Honderden mensen hebben zich als vrijwilliger aangemeld en duizenden Leidenaren hebben op de één of andere manier iets gedaan om de vluchtelingen welkom te heten. De gemeente heeft er keihard aan gewerkt om goede noodopvang te realiseren samen met het COA, ook al ging die samenwerking niet erg soepel. Ook werkt Leiden hard aan het realiseren van nieuwe woonruimte voor mensen met een status, zodat er op andere plekken ook weer ruimte komt voor mensen die zich gedwongen zagen te vluchten voor oorlog en geweld.