Politiek café met Nadia Benaissa: "Meld islamofobie"

23 mei 2016

Politiek café met Nadia Benaissa: "Meld islamofobie"

Foto: Nadia Benaissa / Nadia Benaissa

Op vrijdag 10 juni, vanaf 20.00 uur, ontvangt SP Leiden de juriste Nadia Benaissa van stichting Meld Islamofobie.

Als negenjarige riep Nadia Benaissa al dat ze advocaat zou worden. Inmiddels heeft ze haar master privaatrecht en werkt ze naast haar baan aan een boek over het Nederlands en Marokkaans huwelijksrecht. Als geboren Bredase met roots in Paramaribo en Casablanca ervaart ze zichzelf als een wereldburger die niet zwijgend toekijkt bij onrecht.

Discriminatie op de werkvloer en in het onderwijs, verbaal en fysiek geweld op straat, scheldpartijen op het internet - als ze gericht zijn tegen moslims omwille van hun moslim-zijn, spreken we van een islamofoob incident. Zulke incidenten komen voor in heel Nederland. Ook in Leiden.

Stichting Meld Islamofobie is begonnen als burgerinitiatief en heeft in de eerste plaats tot doel de omvang van de islamofobie in Nederland in kaart te brengen. De stichting neemt meldingen op van deze vorm van racisme, analyseert de gegevens en biedt onder meer juridisch advies.

Met film en een interactieve presentatie maakt Nadia Benaissa op 10 juni in het Politiek Café van de SP Leiden duidelijk hoe groot het probleem is en hoe we ervan af gaan komen. Het programma begint om 20.00 uur, zaal open en iedereen van harte welkom vanaf 19.45 uur.