Politiek café met Jasper Maassen over de Amerikaanse verkiezingen

16 september 2016

Politiek café met Jasper Maassen over de Amerikaanse verkiezingen

Foto: Marc Brester / Jasper Maassen

Op 7 oktober spreekt amerikanist Jasper Maassen in het politiek café van SP Leiden over de Amerikaanse verkiezingen, die op 8 november gehouden worden.

Voormalig afdelingsbestuurslid Jasper Maassen studeerde North American Studies aan de Universiteit Leiden en volgt het verkiezingsproces op de voet. Als hoofdredacteur van de website verkiezingenvs.com, de enige Nederlandse website die volledig gewijd is aan de Amerikaanse verkiezingen, schrijft hij wekelijks over diverse aspecten van dit circus.

De strijd gaat dit jaar voornamelijk tussen Hillary Clinton en Donald Trump. Hoe zijn zij op die positie terechtgekomen? Zijn zij de enige keuzemogelijkheden voor de Amerikanen? Het Amerikaanse systeem verschilt enorm van ons Nederlandse systeem. Hoe komt dat en hoe werkt het? Waarom besteden we hier in Nederland zoveel aandacht aan verkiezingen op een ander continent, terwijl we nauwelijks aandacht hebben voor die in onze buurlanden?

Tijdens het politiek café zal Jasper ingaan op het belang van de Amerikaanse verkiezingen in Nederland, het complexe systeem begrijpelijk maken en met de zaal in discussie gaan over de kandidaten en hun kansen.

De koffie staat klaar en de New Yorkse tentoonstelling Under Circumstances is te zien vanaf 19.30 uur; het programma begint om 20.00 uur en Jasper neemt het woord vanaf ongeveer 20.30 uur.

Alle belangstellenden zijn van harte welkom in De SPeer, Marnixstraat 18, Leiden.

foto © Marc Brester