22 Oktober Amsterdam Demonstratie tegen TTIP/CETA

12 oktober 2016

22 Oktober Amsterdam Demonstratie tegen TTIP/CETA

Als het aan de Europese Commissie ligt wordt CETA, het neoliberale handelsverdrag met Canada, voorlopig ingevoerd. Dus zonder instemming  van nationale parlementen. Volgens SP-Kamerlid Jasper van Dijk een ondermijning van onze democratie: ‘Minister Ploumen moet de sluiproute van de “voorlopige toepassing” van CETA in Brussel blokkeren. Eerst is de Tweede Kamer aan zet, en als het aan ons ligt ook de bevolking via een referendum.’ Kom 22 oktober om 13 uur naar het Museumplein in Amsterdam voor de demonstratie tegen CETA/TTIP.

Het handelsverdrag met Canada is af en staat op het  punt om te worden ingevoerd. CETA komt neer op TTIP via de achterdeur, onder andere omdat 80% van de Amerikaanse bedrijven een dochteronderneming in
Canada heeft. Van Dijk: ‘CETA geeft bedrijven meer macht, bedreigt onze standaarden en is ondemocratisch tot stand gekomen. Bovendien kunnen bedrijven straks miljoenenclaims indienen tegen landen via een speciaal gerechtshof, als zij tegen beleid aanlopen dat hen niet zint. Vaak gaat het dan juist om maatregelen die werknemers, consumenten en het milieu
beschermen. Alle reden tot fel protest dus.’