Begroting 2017 (2)

27 november 2016

Begroting 2017 (2)

Onlangs werd in de gemeenteraad het tweede deel van het debat over de begroting gevoerd. Dit deel ging over de wijzigingsvoorstellen die de verschillende politieke partijen hadden, en dat ging dit keer op een echt unieke manier. En niet alleen omdat er nu extra geld beschikbaar was bovenop de plannen van het college. Wat het echt bijzonder maakte is dat alle politieke partijen op initiatief van GroenLinks en D66 van tevoren al overlegd hadden over alle verschillende voorstellen, om te proberen tot een gezamenlijk voorstel te komen waar iedereen zich in kon vinden. En het niet zo zou zijn dat we in de situatie terecht zouden komen waarbij er maar één of twee voorstellen konden aannemen waarna het geld al op zou zijn. Dat is ook gelukt. SP-fractievoorzitter Julian van der Kraats: “We kunnen er echt trots op zijn dat Leiden op deze manier bestuurd wordt. Door als coalitiepartijen geen achterkamertjespolitiek te bedrijven en doordat alle politieke partijen met elkaar hebben afgesproken open en op de inhoud samen te werken, is Leiden een sterkere stad!”.

Zo ontstond de unieke situatie waarbij er een gezamenlijk wijzigingsvoorstel werd ingediend, waar vrijwel alle politieke partijen achter stonden. De SP is niet alleen blij met de manier waarop dit voorstel tot stand is gekomen, maar ook met de inhoud. Voor de SP is het belangrijkste element dat er de gemeente nu tijd en geld gaat steken in het maken van plannen voor een park bij De Vliet. Andere belangrijke onderdelen van het voorstel zijn extra geld voor de daklozenopvang voor één jaar, om de onverwacht grote toestroom van mensen aan te kunnen (terwijl de uitstroom steeds beter gaat), ruimere openingstijden van de bewaakte fietsenstallingen bij Leiden Centraal en geld voor betere klachtenafhandeling door Stedelijk Beheer.