Grofvuiltaks weer afgeschaft per 1 januari 2017

7 januari 2017

Grofvuiltaks weer afgeschaft per 1 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 is het ophalen van grofvuil en Greenbags door de gemeente weer gratis. Hiermee komt een einde aan de regeling waarbij voor het ophalen van grofvuil en Greenbags een tarief van 30 euro betaald moest worden.

In december 2015 had de SP al gewaarschuwd dat het invoeren van een tarief niet goed doordacht was. De invoering was een financiële maatregel om een gat van 300 duizend euro in de begroting te dekken. Maar er was geen goede inhoudelijke discussie geweest over de nadelen van het invoeren van het tarief. Zo was de SP samen met het CDA, GL en de Partij voor de Dieren voor het opschorten van de invoering, maar een SP-amendement dat dat zou bewerkstelligen werd verworpen in de gemeenteraad van 17 december omdat er een meerderheid van partijen (D66, VVD en PvDA) vóór de invoering van het tarief was zonder verder de mogelijkheid te nemen om de voor- en nadelen nog eens goed tegen elkaar af te wegen.

Met de invoering van het 30 euro-tarief begonnen de problemen. Mensen probeerden hun grofvuil kwijt te raken in wijkcontainers of het werd illegaal gedumpt.

Het aantal mensen dat bereid was 30 euro te betalen was te laag en overal in de stad waren de mannen van Stedelijk Beheer bezig om alsnog het illegaal gedumpte afval en zwerfvuil op te ruimen. Er kwam zelfs een website met foto’s die weergaven wat voor een puinhoop het aan het worden was in en om de stad.

Uiteindelijk besloot het college dat het zo niet verder kon en werd het geld gevonden om het ophalen van grofvuil weer gratis te maken. En het tuinafval dan, de Greenbags? Dat was de SP opgevallen, dat wel het grofvuil weer gratis zou worden maar het tuinafval leek te zijn vergeten. “Het gratis ophalen van tuinafval is echt heel belangrijk voor iedereen die een tuin heeft. Het Greenbags systeem werkt perfect, terwijl het zeker voor oudere mensen of mensen zonder auto eenvoudig niet te doen is om zelf de rommel naar de milieustraat te brengen,” aldus SP-woordvoerder Antoine Theeuwen.

In de gemeenteraad van 10 november 2016 was de voltallige gemeenteraad het er mee eens dat ook het tuinafval weer gratis opgehaald moest worden en werd een amendement van de SP door alle partijen gesteund. Bij de vaststelling van de tarieven voor 2017 heeft de raad na een discussie in de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid bepaald dat het inderdaad beter is dat de gemeente ook in de toekomst het grofvuil en tuinafval gratis blijft ophalen. Een stukje dienstverlening dat er voor zorgt dat de stad opgeruimd, schoon, heel en veilig blijft.

Voor meer info: deelraadslid Antoine Theeuwen, telefoon 0715215130, e-mail antoine.theeuwen@gmail.com