Ramadan Mubarek!

26 mei 2017

Ramadan Mubarek!

Foto: SP

Vrijdag 26 mei/zaterdag 27 mei a.s. begint Ramadan, de heiligste maand voor moslims wereldwijd. Het is een jaarlijkse terugkerende vastenmaand. Niet alleen wat eten betreft maar ook van drinken. Ook onthoudt men zich van geslachtsgemeenschap en negatieve gevoelens zoals boosheid en wraak. Afhankelijk van welk land, gemeenschap en Islamstroming, wordt dit vasten en onthouding van zonsopgang tot zonsondergang gedaan of houdt men vaste tijden aan. Maar wat heeft de SP Leiden er mee te maken? En wat kunnen we als niet-moslims van leren?

De SP is van oudsher een partij van menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Wat veel niet-moslims in Nederland niet beseffen is dat juist vanuit de Koran en vooral in de Ramadan maand deze waarden ook benadrukt worden.

Onwetendheid, de sensatiebeluste media en extreme groeperingen van de Islam zetten bijna dagelijks de grote meerderheid van onze mede-Nederlanders in een onterecht kwaad daglicht.

Wist u bijvoorbeeld dat een van de ideeën achter het vasten is om te ervaren hoe het is om niet in staat te zijn eten te kunnen kopen? Daardoor is men meer bereid om aan liefdadigheid te doen. Dit zorgt voor een band tussen de armen en mensen die het goed hebben, wat tot saamhorigheid leidt. Maar het laat men ook beseffen dat men dankbaar moet zijn met wat men heeft.

De SP Leiden heeft in de afgelopen jaren thema avonden georganiseerd om burgers te informeren over misverstanden over de Islam. Op vrijdag 26 mei bijvoorbeeld zal SP Raadslid Ries van Walraven tijdens het Politiek Café ingaan op actuele vragen als: wanneer is iemand ingeburgerd en wat is hiervoor nodig? Is er een verschil tussen 'echte' vluchtelingen en 'economische' vluchtelingen? Hoe zou Nederland in de komende jaren moeten omgaan met migratie? Hoe moeten we omgaan met de kinderen en kindskinderen van migranten? Wat is 'de Leidse aanpak'

De SP (raads)leden hebben de afgelopen jaren ook Iftar-maaltijdbijeenkomsten bezocht. Dit zijn bijeenkomsten bij grote groepen of bij gezinnen tijdens Ramadan na zonsondergang waarbij uitgebreid weer gegeten en gedronken kan worden. Tijdens deze bijeenkomsten is iedereen van harte welkom om de maatschappelijke en sociale aspecten van de Islam te ervaren.

De SP Leiden wenst de moslimgemeenschap in Leiden een goede en voorspoedige Ramadan toe. Een tijd van bezinning, vrede en saamhorigheid. Kortom: Ramadan Mubarek, een gezegende Ramadan!

Voor meer informatie: Natalie Wanga 06- 47 213 123