SP wil strenge aanpak overlast Kooi

22 mei 2017

SP wil strenge aanpak overlast Kooi

Sinds enige tijd veroorzaakt een groep jongeren overlast bij het winkelcentrum in de Kooi en het Kooipark. De jongens vallen mensen lastig op straat, en mensen die er iets van zeggen werden geïntimideerd. Daarom stelden de SP, het CDA en de VVD bij de afgelopen raadsvergadering vragen aan de burgemeester. De drie partijen wilden weten wat de gemeente en de politie er precies aan doen om de overlast de kop in te drukken, en wanneer de overlast naar verwachting helemaal voorbij zal zijn. De SP wilde vooral weten of ook de families van de jongeren bij de aanpak betrokken worden. SP-veiligheidswoordvoerder Julian van der Kraats: “Als het gaat om jongeren, moet je zeker ook de ouders betrekken. Als jongeren zich zo misdragen op straat, zit het thuis ook vaak niet goed”.

Op vragen van de SP, het CDA en de VVD gaf de burgemeester uitvoerig antwoord over de aanpak. Die is streng en uitgebreid, en met de families van de jongeren wordt inderdaad gesproken. De burgemeester wil zo snel mogelijk een eind maken aan de overlast, ook omdat de zomer er aankomt en we dan veel meer buiten zijn. Er wordt nu extra gesurveilleerd en er worden o.a. video-opnames gemaakt van asociaal gedrag, om de jongeren en hun ouders daarmee te kunnen confronteren.

De burgemeester riep ook iedereen op die te maken krijgt met dit soort wangedrag, om melding te doen bij de politie of de gemeente.